Tien geboden voor het sterven

Geestelijk verzorger Simon Prie gooit een knuppel in het hoenderhok:

Jaarlijks sterven zo’n 135.000 Nederlanders. De komende 25 jaar stijgt dit aantal met ruim 50 procent naar 215.000. Tegen het licht van deze toename, wordt het tijd wat collectieve afspraken te maken over de vraag hoe we dat gaat doen, dat sterven.

De noodzaak voor die afspraken is aanwezig door te verwijzen naar de praktijk: niet iedereen kan weken- of zelfs maandenlang een sterfbed hebben met tientallen zorgverleners om zich heen. Daarvoor zijn simpelweg te weinig verzorgenden, verpleegkundigen, artsen en wat niet al. Kostenaspecten buiten het personeel om, zoals de kosten die gepaard gaan met medische handelingen, schroeven de noodzaak nog eens extra op.

Simon Prie

Om de problemen voor te zijn, schept hij met zijn Cursus Tien Geboden voor Goed Sterven mogelijkheden om u – en de maatschappij – te vergewissen van optimale sterfte. Hij doet dat op een opmerkelijke manier, want zijn stukjes zijn niet voor de ‘faint hearted’. Geslepen en bij wijlen spijkerhard legt Prie vingers op zere plekken.

Een beetje schoorvoetend geef ik toe dat ik af en toe hard moest lachen. Nu ja, een verpleegkundige als leidraad nemen voor ‘gezonde’ humor is volgens mij bij voorbaat een slecht plan. Tenminste als ik mijn reactie afzet tegen comments onder de stukjes van Prie.

En u? Tenenkrommend? Of weet Prie op een unieke manier de harde kanten van het sterven in de komende jaren bloot te leggen?

Alle 10 geboden op een rijtje:

Getagged , ,

2 thoughts on “Tien geboden voor het sterven

  1. wilmamazone zegt:

    Bram:

    Een beetje schoorvoetend geef ik toe dat ik af en toe hard moest lachen.

    Ik heb meer dan een keer spontaan zitten schuddebuiken………..

  2. DaSilva zegt:

    Geweldig!

Geef een reactie

