Uit liefde voor mensen

Via Twitter las ik een tip over een boekje gemaakt door fotograaf Leo de Bock: ‘Uit liefde voor mensen‘. Het is een mengeling van foto’s en anecdotes van (Vlaamse) verpleegkundigen over hun vak: waarom hebben ze ervoor gekozen en wat waren de mooie of hilarische momenten? Lachen:

Ik herinner me een knap meisje van twintig jaar, dat langskwam voor een radiografie. Ik leg haar vriendelijk de procedure uit: kleedhokje in, kleren uit, slipje aanhouden, en even wachten  tot ik u kom halen. Een minuutje later klop ik op de deur van dat kleedhokje. Geen antwoord. Ik klop iets harder. Nog geen antwoord. Ik open voorzichtig de deur. Tot mijn verbazing is dat kleedhokje leeg, maar al haar kleren hangen er nog. Het ergste vrezend neem ik een kijkje in de wachtzaal, en ja hoor: ze had de verkeerde deur genomen en was terug in de wachtzaal gaan zitten. Met enkel haar slipje aan.

Het aardige is dat het boekje gratis kan worden gedownload als PDF. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het aantal ‘handje-vasthouden-foto’s’ wat hoog vindt. Voor de verpleegkunde is dat wellicht beetje cliché, maar in het kader van de aanleiding tot het boekje kan ik het me voorstellen. De oudste zoon van Leo de Bock kreeg in 2005 een ernstig ongeluk, belandde op de IC, maar overleefde het gelukkig wel. Op die momenten heb je wel even behoefte aan een hand. In de woorden van Leo de Bock:

Je denkt er pas aan als het je overkomt. Dat er mensen zijn die je dan helpen. Die je zelfs begrijpen. Ze werken in dat ziekenhuis. Ik mocht ze alles vragen. Ze namen hun tijd. Ze waren er.

Gelukkig heb ik al sinds m’n jeugd een fascinatie voor handen, dus mij hoort u verder niet klagen. Leo, bedankt!

Afbeelding boven aan dit blogbericht: Leo de Bock.

Getagged , ,

Geef een reactie

