Beter dan God. Of: wie mooi wil zijn moet snijden?

Afgelopen week heb ik, samen met vriendinlief, de tentoonstelling ‘Beter dan God‘ bezocht in Museum TwentseWelle te Enschede. Met Michael Jackson, een van de iconen der (mis)maakbare schoonheid als metershoog standbeeld voor de deur is de toon snel gezet. Over het waarom van de expositie lezen we op de website:

Hoe zie ik er uit? Zijn die rimpels een ramp of juist charmant? Laat ik mijn wallen weghalen en doe ik nog een beetje botox?” De cosmetische chirurgie biedt steeds meer mogelijkheden voor steeds minder geld. Media spelen een rol door ons schoonheidsidealen voor te spiegelen. Maar gaat toegeven aan de verleiding ‘mooier’ te zijn gaat niet ten koste van een ander ideaal: ‘echt’ zijn? Hoe vinden we onze weg door dit groeiende dilemma? Deze spraakmakende expositie geeft stof tot nadenken.

Met andere woorden: snijden of lijden? Of zijn de werking van de zwaartekracht en al die rimpels om te beginnen niet zo erg? (rimpels hebben ze overigens in alle vormen en maten aan de muur hangen) Een interessante verzameling inzichten uit de oudheid en het heden, met kunst, multimedia en zowel nationale als internationale objecten.

Het geheel is opgedeeld in twee stukken: linksaf naar de sectie ‘plastic fantastic’ vol cosmetische ingrepen, corsetten en andere parafinalia, rechtsaf naar de sectie waarin alles door gedwee de tand des tijds ondergaat. Het geheel is netjes en doordacht verzorgd (zo zijn de wanden in de plastic fantastic afdeling smetteloos wit en glad, aan de andere kant zijn ze opgetrokken uit onbewerkte steigerplanken).

Onderdeel van de expositie is het maken van een pasfoto aan het begin van de ‘tour’, gevolgd door het beantwoorden van (morele) vragen op verschillende terminals in de expositieruimte. Afgaande op de gegeven antwoorden wordt er een digitaal verouderde versie van je pasfoto gegeven, met en zonder ingrepen. Komt ‘ie:

Vriendinlief (dames gaan tenslotte voor) Is het geen plaatje? Klik voor groter

en:

Uw aller auteur (met drie neusgaten en een ietwat vreemde baardgroei) Klik voor groter

Of mijn haarbos nog altijd van dien aard zal zijn over enkele decennia lijkt me de vraag… Of zijn dat implantaten? Helaas is wordt de ‘voor’ foto niet meegeleverd, maar dat mag de pret niet drukken. (wilt u toch per sé een indruk van de huidige toestand van ondergetekende opdoen, kijk dan even hier)

Al met al zou ik de expositie een aanrader noemen. Rest natuurlijk nog de vraag: gaat bij u het mes erin, smeert u reeds liters zalf op uw kraaienpootjes, of zal het u aan het spreekwoordelijke gat roesten?

Getagged , , ,

13 thoughts on “Beter dan God. Of: wie mooi wil zijn moet snijden?

  1. Ik heb net mijn welkomspakket bio-oil binnen. Tegen de littekens. Ik ben nog in de gebruiksaanwijzing aan het zoeken hoe ik het op m’n ziel gesmeerd krijg.

  2. Misschien even bij Wiechers informeren? Die heeft zich in het verleden wel vaker zielig geuit omtrent bio-oil…

  3. Annemiek zegt:

    Zoek de 10 verschillen.

  4. En, hoe moet ik dát opvatten? :D

  5. wilmamazone zegt:

    Of mijn haarbos nog altijd van dien aard zal zijn over enkele decennia lijkt me de vraag…

    Opmerkelijk ook dat bij jullie beiden geen spoortje grijs te bekennen is of samen stiekem gekozen -bij jou in verschillende tinten op meer locaties- voor haartjes verven? ;-)

  6. Ja Wilmamazone, het genenpakket is ons schijnbaar welgevallig… Al vind ik grijs haar wel erg cool. De kans dat ik grijs wordt is verder zo goed als nihil, alle mannen in onze familie lijken kaal te worden. Dus ik denk dat over een tijdje de tondeuze d’r in kan.

    Die twee tinten zijn verder puur natuur ;)

  7. Annemiek zegt:

    Ik zie geen verschil.

  8. JennyJo zegt:

    Hm. Drie neusgaten. Wat betekent dat nou weer? Ben je soms een pleiadiaan?
    LOL

    • wilmamazone zegt:

      Ik had er niet over willen beginnen, maar let óók eens op die haartjes op zijn bulles die zich niet laten bedwingen en die indringende blik in z’n ogen.
      Het lijkt me vanalles, behalve zuivere koffie!!!

  9. Ohw jee, Niburuanen. Run for your life!

    *schijn hooghoudt*

  10. wilmamazone zegt:

    Die twee tinten zijn verder puur natuur ;)

    http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuwsartikel/Roodharigen-zijn-gewone-mensen.htm

    Roodharigen zijn gewone mensen
    Eén van de traditioneel lollige bijdragen, die BMJ in haar kerstnummer volgende week publiceert, beslecht een oude kwestie: roodharige patiënten verschillen niet van andere patiënten.

    Chirurg Andrew Cunningham en zijn collega’s hebben het netjes uitgezocht. Dat was kennelijk hoognodig want onder chirurgen en anesthesiologen hebben roodharige patiënten een slechte reputatie. Ze zouden meer……..

    eindquote:

    Een van de auteurs rapporteert een ‘conflict of interest’: zijn derde kind is roodharig.

    http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.c6931: Red for danger: the effects of red hair in surgical practice

    Tja…….uitzonderingen bevestigen uiteraard ook hier de regel:

    *schijn hooghoudt*

  11. @Wilma, bedankt. Ik heb het rood vs. anaesthesie verhaal in de opleiding ‘geleerd’ en heb tijdens ziekenhuisopnames meerdere malen gehoord dat roodharigen meer gevoelig zijn voor (na)bloedingen. Zowel bij m’n knieoperatie enkele jaren geleden (nabloeding onder drukverband: auw) als bij de ‘onlangse’ opname.

Geef een reactie

