Is Hyves verantwoordelijk voor aangeboden gezondheidsinformatie? Of: de schaduw van Health 2.0.

De wereld van internet heeft onlangs een op z’n minst interessante ontwikkeling ondergaan: het vrije downloaden van films en muziek wordt in toenemende mate aan banden gelegd door justitie. Ik heb hier gemengde gevoelens over, maar gisteravond schoot me wat anders te binnen.

Als een Piratebay of een Mininova verantwoordelijk wordt gehouden voor het aanbieden van illegale content op andermans PC, hoe verhoudt zich dat dan tot gezondheidsinformatie en Hyves? Het is natuurlijk zo dat er sprake is van een copyright wetgeving die de oneigenlijke verspreiding van films en muziek bij de wet strafbaar stelt. Zo’n wet bestaat niet direct aangaande gezondheidsinformatie. Maar wil dat zeggen dat we zomaar alles kunnen roeptoeteren op internet? Alleen al uit ethische overwegingen zeg ik nee. Maar volgens mij is het ook zo dat onze vrijheid van meningsuiting grenzen kent. Een voorbeeld: roep in een overvolle bioscoop ‘BRAND!’. In de daarop volgende paniek wordt er iemand doodgedrukt door de horde mensen die in de donkere zaal niet weten waar ze zijn en als een gek naar de uitgang willen. Dit valt – voor zover ik weet – niet onder de vrijheid van meningsuiting en zal gevolgen hebben voor de roeptoeterende persoon.

Vergelijk dit met een website als de HPV Hyves, een clubje mensen die de grootst mogelijk onzin over vaccins verspreidt. Het begon allemaal als een op het HPV vaccin gerichte Hyves, maar – ‘wonder boven wonder’ –  bleek het gewoon te gaan om een verzameling full-blown antivaccinatieguru’s. Roepen zij brand in een donkere bioscoop? Ik vind daar wat voor te zeggen.

Diepgravende informatie aangaande vaccins is voor lang niet iedereen toegankelijk, om uiteenlopende redenen. De mensen achter de HPV Hyves bijvoorbeeld, weten eigenlijk geen fuck (pardonnez le mot) van wetenschap en hun fysiologische kennis is doorgaans belabberd. Als de bron al zo’n verzamelen kwakroepers is: waar gaat het heen? Kunnen mensen de over-emotioneel geladen en soms volslagen gelogen berichten op een HPV Hyves filteren? Ik ben bang van niet, gezien de lading reacties die op dergelijke websites te lezen is.

Op de HPV Hyve heb ik meerdere malen gevraagd om een filmpje te verwijderen dat zulke pertinente onzin bevat dat de tranen je in de ogen springen. Diep trietst. Maar natuurlijk nul op het rekest. Aangeven bij Hyves? Geen reactie.

Het is echter kinderlijk simpel aantoonbaar dat de op vele Hyves verspreidde kwakzalverij en roeptoeterij volslagen onzin is en een smet is op het Hyves blazoen. Hyves is enorm, zeker in de bepaalde kringen en wordt zeer vaak geraadpleegd. Ik ben geen grote Hyves fan, maar vind social media erg tof. Evenwel zie ik grote problemen met juist ook die vrijheid. Er kan te pas en te onpas ‘BRAND!’ geroepen worden, terwijl er niets aan de hand is. En waar het bij een kopietje van de laatste blockbuster hooguit gaat om gemiste inkomsten voor een filmproducent, ligt dat bij gezondheidsinformatie anders. Mensen die insinueren dat kindervaccinaties gevaarlijk zijn, dat de medische wereld een grote samenzwering is, dat Nederlands kraanwater ziekmakend zou kunnen zijn en dat daarom water uit pak beter is roepen ‘BRAND!’ in een donkere bioscoop.

Naast dat de informatie tergend en tranentrekkend slecht is, levert ze dus een potentieel gevaar op. Bij kindervaccinaties is bijvoorbeeld groepsimmuniteit belangrijk. Doorbreek deze en je hebt de poppen aan het dansen. Legio voorbeelden te noemen, plus dat het doorgaans ongevaccineerde kinderen zijn die de dupe worden van uitbraken. Een oproep om je met flesjes te water te laten flessen heeft een nodeloos desastreuze uitwerking op de natuur en is ethisch onverkoopbaar aan eventueel nageslacht én mensen in landen die nu al de invloeden van de klimaatverandering voelen.

Valt een HPV-hyves onder de vrijheid van meningsuiting? Ik moet dan persoonlijk de betekenis van het woord ‘mening’ wel erg ver oprekken, zover dat het gebied van ‘poep’ wordt betreden. De openheid van het internet is de grote kracht ervan, maar ook de grote zwakte. Filmproducenten maken zich druk om hun inkomsten. Ik denk dat het tijd wordt de samenleving zich druk gaat maken over de uitgave van BULLSHIT. Als piratebay verantwoordelijk is voor het aanbieden van content die niet eens op hun eigen servers aanwezig is, vind ik het ethisch onverkoopbaar dat losgeslagen idioten de meest verwrongen onwaarheden aangaande onze gezondheid kunnen verspreiden.

Hyves verantwoordelijk stellen voor het aanbieden van content? Ik zeg ja en roep ‘BRAND!’ in een brandende filmzaal van de ‘Health 2.0’ cinema.

Getagged , , ,

9 thoughts on “Is Hyves verantwoordelijk voor aangeboden gezondheidsinformatie? Of: de schaduw van Health 2.0.

  1. Annelies zegt:

    Ik heb ook Hyves en ook 7 web-sites, waarvan er 1 over de HPV- vaccinatie’s gaat.

    Ik verstrek geen adviezen over het wel of niet nemen van het vaccin: ik geef informatie over wat het vaccin is en wat erin zit, waarbij ik mensen vraag, zelf te onderzoeken wat deze stoffen doen in het menselijk lichaam.

    Dat vind ik een goede basis om mensen opmerkzaam te maken over wat vaccinatie’s werkelijk zijn en doen.

    Dat heb ik ook gedaan bij het HPV-vaccin. Mensen opmerkzaam gemaakt voor de stof ASO-4 in het vaccin.

    Feit is, het zit in het vaccin en ik vind dat iedereen mag en moet weten wat deze stof doet in het lichaam. Dat nog afgezien van de thimerosal (kwik) en aluminium.

    Over de schandalige bewezen Mex.griep-hype , de opdrachten in het
    landelijk draaiboek van het RIVM, om opkomst-cijfers voor het Mex. griep vaccin te overdrijven praten we verder niet?

    Heeft de schrijver van dit artikel zich verdiept in de vaccin’s?

    NEE !!! Dat weet ik zeker, want als hij/zij dat geaan zou hebben, zou dit artikel nooit geschreven zijn.

  2. Annelies.
    ‘Informeren’ is gewoon een eufemisme voor het roeptoeteren van ‘samenzwering’. Complete kolder. Als je niet de ballen hebt om te adviseren moet je gewoon opbokken. Roeptoeteren aan de zijlijn: dat is wat voor ouders op zondagochtend als spruitlief moet voetballen. Je wast je handen in onschuld, maar schoon krijg je ze er niet mee. We hebben het hier niet over de laatste gadget voor een iPhone, maar over gezondheidsinformatie. Als je de gevoeligheid daarvan niet inziet, is het misschien beter dat je ophoudt erover te typen.

    Als je wilt weten of ik me in influenza heb verdiept, typ het eens in de zoekfunctie van dit weblog in. Vraag hier eens na of ik me wel of niet heb verdiept. Vraag eens na op cryptocheilus.wordpress.com. Misschien in het vervolg doen vóór je wat beweert.

    Daarbij ga je volledig voorbij aan de strekking van het verhaal: die gaat nl. over Hyves, niet over de paginaatjes met marginale informatie opgezet door mensen die doorgaans nog geen confidentie interval van een p-waarde kunnen onderscheiden.

    Inhoudelijk ga ik niet in op je beweringen aangaande de ingrediënten in het vaccin. Dit vanwege twee redenen: 1. Dat is op veel plekken uitstekend gedaan en ik heb geen zin om in herhaling te vallen. Als je niet in staat bent om die informatie via internet op te duikelen: geef een seintje, ik heb nog wel wat leuke adresjes. Maar probeer ook zeker even het bovengenoemde cryptocheilus weblog.
    2. I do not mistake denialism for debate.

    Weblinks naar dubieuze sites verwijder ik naar believen uit reacties. Reclame maken doet men maar bij de Story of Privé…

  3. Ik zag op de weblog van dat cryto figuur een reactie van Bram. Bram heeft zich heel druk bezig gehouden om op een Hyves over het baarmoederhalskankervaccin, waar allemaal meiden kwamen die opgeroepen waren, uit te gaan leggen hoe veilig en werkzaam het HPV vaccin wel niet is.

    Daar zijn steeds moeders bovenop gesprongen, maar met dit soort mensen is geen normale discussie te voeren.

    Hier zijn ze niet in staat om zich op wat voor manier dan ook in anderen in te leven en op Hyves dus ook niet. Maar daar zitten ze wel tussen allemaal jonge meiden de boel op te stoken.

    Hier zijn ze ergelijk, ergens anders richten ze schade aan.

    Ze hebben het nóg over je Bram. Whehehe.

    http://anonymouse.org/cgi-bin/anon-www.cgi/http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/aanklacht-tegen-wetenschappelijk-journalist-rozendaal/#comment-31380

  4. Whahahahhahahha, bedankt voor de tip. Die Janny toch. Ja, dat was leuk, al is die Hyve zum Kotzen.

  5. Was daar een beetje aan het Consemuldertje en Zeevatje pesten en zag het langskomen.

    Wat een nitwits daar zeg. Als Janny een hekel aan je heeft heb je er vast een hoop goed werk gedaan.

    Face it. Als je bij mij reageert ben je sowieso verdacht.

  6. Waar rook is is crypto. Trouwens wel tekenend: hoofdzakelijk heb ik onzin die daar verkondigd wordt zitten weerleggen. (and did the shit pile high…) Daar maakt Janny van: ‘hoe veilig en werkzaam het HPV vaccin wel niet is’.

    Ach ja; never mistake it for debate. Overigens: ik verwijder doorgaans links in namen zoals Consemulder die linkt naar z’n ‘healingsoundmovement’, wellicht een idee voor de Cryptostek?

  7. Ik geloof dat ik de meeste al weggehaald heb. Ik zit er ook niet zo mee.

  8. Je weet hoe bijv. antivaxers aan het struinen zijn naar info die in hun straatje past; persoonlijk verklein ik liever het risico dat men via-via dergelijke linkjes bij pseudoinfo uitkomt.

  9. Ja, heb je eigenlijk wel gelijk an. Ik doe het zelf ook bij wanttoknow en andere site’s waar ik reageer. Vinden zij dan weer pseudoinfo.

Geef een reactie

