Mag ik even huilen? Of: cabaret meets verpleegkunde (feat. Wiezewozo)

Mag ik even huilen?

Bezinning. In de woelige wereld van de verpleegkunde een welkome gast, al zou ‘ie wat vaker langs mogen komen. Gelukkig hebben twee verpleegkundestudenten van Saxion Enschede de handen uit de mouwen gestoken en een bijzondere activiteit op poten gezet. Samen met theateratelier Wiezewozo organiseerden en verzorgden ze:

Mag ik even huilen?

Een programma over afscheid nemen waarbij gehuild, gelachen en gegruwd mag worden. Een directe confrontatie met eindigheid van het leven en de betekenis daarvan voor jou in de zorg!

Niets teveel gezegd. Gisteren vond de voorstelling plaats en dit is een impressie van een geslaagde avond:

Wiezewatte?
Stichting Theateratelier Wiezewozo is opgericht door medewerkers uit de zorg met als doelstelling “het maken van werktheater voor en vooral ook met werkers in de gezondheidszorg.” En daar slagen ze heel aardig in. In het kort bestond hun programma uit 9 scenes, gespeeld door vier personen van het theateratelier, die deels als discussievoer voor de avond dienden.

De heerlijk zwartgallige humor die meer dan eens van de scenes afspatte werd afgewisseld met muisstille-zaal-momenten. Binnen het programma van Wiezewozo waren wat dat betreft mooie contrasten verwerkt: de spreekwoordelijke ‘lach en een traan’. Dat de artiesten zelf een jarenlange affiniteit met de ouderenzorg hebben is duidelijk: een afatische nieuwbakken weduwe, een (te?) empathische zorgverlener en de dementerende die het contact met de realiteit flink is verloren worden ijzersterk neergezet. Chapeau!

Discussie
Tussen de scenes door schiepen de twee organisatrices ruimte voor discussie binnen het publiek. Deze waren wisselend van intensiteit en deelname, maar het feit dat de dames vaak niet snel genoeg met de microfoon de zaal door konden om alles verstaanbaar te houden is een duidelijk teken. Een gesprek over de spanning tussen menselijkheid en professionaliteit (‘afstand-nabijheid’) was leuk, met verschillende standpunten en visies.

Een interessante opmerking over rouwverwerking werd geplaatst door een docent: hoe ga je als zorgverlener om met het normale rouwproces? Het worden van een weduwe of weduwnaar is een onderdeel van het leven, dat we niet zonder meer moeten pathologiseren; uit onderzoek dat hij noemde zou blijken dat overbodige hulpverlening  (ernstige) schade toe kan brengen aan het rouwproces. (dat onderzoek moet ik natuurlijk wel even zien te achterhalen)  

Ook een scene over roddelen passeerde de Wiezewozo-revue. In de discussie die daarop ontstond ontglipte mij de bewering dat het pesten van zorgverleners geen ongewoon verschijnsel is. Evenwel had ik op dat moment geen precieze cijfers en bron paraat en hoop ik via deze blogpost mijn statement of fact een beetje insolence te kunnen geven:

Pesten
25 Procent van de deelnemers heeft te maken gehad met pesten. Bijna de helft van degenen die met pesten te maken hadden (45%) zegt dat dat afgelopen jaar 10 keer of vaker is voorgekomen. Een vijfde heeft in deze periode 5 tot 9 keer te maken gehad met pesten. In de helft van de gevallen werden deelnemers gepest door collega’s. Door 29% worden leidinggevenden en directie/management als bron van pesterijen genoemd.

Dit is een citaat van de website van ABVAKABO/FNV, die in 2006 onder zo’n 1200 werknemers in de zorg onderzoek deed naar het voorkomen van agressie. (klik voor PDFje) Ik zal niet beweren dat het onderzoek dat er aan ten grondslag ligt van de hoogste kwaliteit is, maar het is evenmin iets dat we zonder meer kunnen negeren denk ik.

De techniek staat voor niks
De techniek en de afwezigheid van een podium de voorstelling en discussie soms parten; de leden van Wiezewozo! lagen meer dan eens op de grond, al dan niet spartelend en voorzien van een 200 kg wegende COPD patiënt. Gezien de algemeen menselijke eigenschap om vooral niet vooraan in een zaal te gaan zitten is ook het zicht op dergelijk gewicht gauw kwijt. De verspreiding van publiek in de zaal zorgde ook voor de grote afstanden die de microfonistes hebben afgelegd. Volgende keer stokkie d’r aan. (de microfoon dus)

Niets van dat al is echter toe te rekenen aan Sanne Buiting en Desiree Velthof, de twee organisatoren. Ik ben met alle plezier door de regen gefietst voor ‘Mag ik even huilen?’!

Getagged , , , , , ,

9 thoughts on “Mag ik even huilen? Of: cabaret meets verpleegkunde (feat. Wiezewozo)

  1. Fons Nijkrake zegt:

    Klopt helemaal hetgeen geschreven is. Ik heb een leuke avond gehad over thema’s die maar al te gevoelig kunnen liggen. Ik had het niet willen missen. Fons

  2. Annemiek zegt:

    Het lijkt me wel leuk, vooral voor de discussies.
    Ik wou dat ik je de presentatie kon laten zien die een paar collega’s gedaan hebben over “lateral violence”, een soort pesten dus. Ze hadden een filmpje gemaakt van dingen die echt op de operatieafdeling voorkomen, en hebben hier zelfs nog een prijs mee gewonnen.

  3. Paul Oosterholt zegt:

    Ik heb ook een boeiende avond gehad door de originele inviulling van het programma en de goede organisatie van beide studenten!
    Op verzoek van Bram Hengeveld de naam en onderwerp van de onderzoeker die ik noemde: Jos de Keijser, werkt als klinisch psycholoog en P-opleider bij de GGZ-Friesland en als UHD bij de
    Rijksuniversiteit Groningen. In 1997 is hij gepromoveerd op een proefschrift getiteld: Sociale steun en professionele begeleiding bij rouw. Zie ook http://www.rouw.nl

  4. Annemiek zegt:

    Nee, niet geschokt. Het was herkenbaar en we wisten precies welke personen er nagespeeld werden. Het is ingeburgerd gedrag, en het moet erkend worden als niet toelaatbaar.

  5. […] ik enkele dagen geleden nog dat studenten op Saxion de meest prachtige initiatieven ontplooien, nu lezen we dat Saxion […]

Geef een reactie

