Hora est. Godspeed, Hanneke!

Met sommige mensen kom je op een onverwachte manier in contact, waarna er zonderlinge zaken gebeuren. Zo ook mijn contact met Hanneke. In 2007 sprak ik een zeer vriendelijke en kundige collega student (ondertussen afgestudeerd en werkzaam) die me informeerde over een ‘ouderenzorg’ project. Dat leek me wel wat. Ik had er net een klein jaar (inval)werk in de ouderenzorg opzitten en was eigenlijk wel begeistert geraakt. Ik kreeg een e-mail adres.

We schrijven 2009 en u leest dit blog. Zonder het e-mailadres dat ik kreeg was de kans dat ik de hoeveelheid tijd en energie zou steken in dingen die het eerste jaar door bijna niemand werden gelezen vrijwel nihil. Zonder het e-mailadres had ik niet die drive gehad om toffe, interessante, mooie en lelijke dingen over de ouderenzorg onder het voetlicht te brengen. (goed, ik permitteer me nogal eens een zijstraatje). Maar ik denk dat u ondertussen wel geraden hebt wiens e-mailadres ik kreeg.

Nu is Hanneke met verpleegkundig pensioen. 27 jaar lang doceerde ze aan de HBO-V, na een bijna-artsenbestaan de rug toe te hebben gekeerd. En dat is maar goed ook. Want Hanneke is cool. Hanneke is vet, leip, tof, heeft een hart van goud. Zeker voor de ouderenzorg. In 2005 stond ze aan de wieg van het VGG project bij Saxion Hogescholen Enschede. Verpleegkundige Gerontologie Geriatrie.

Daar ging de e-mail over die ik stuurde naar het adres dat ik kreeg. Daar gaat Ars GeriatriCare over. (zo veel mogelijk dan)

Afgelopen dinsdag gaf ze haar afscheidscollege. Haar zien doceren is tof. De opzet van de opleiding maakt dat docenten erg veel coachend bezig zijn. Goede zaak, maar het zaagt wel aan de tijd dat ze les kunnen geven. En het ‘rugzakje’ dat Hanneke meedraagt zit nogal vol; vol met informatie die ze er gepast gepassioneerd uit wist te toveren.

In een beeldenstorm deed ze dat tijdens haar afscheidscollege. Scherp en gevat vatte ze haar (aan)deel in een generatie verpleegkundig onderwijs samen aan de hand van een reeks afbeeldingen. Haar oog voor de ‘andere kant van de zaak’ kwam daarbij duidelijk aan bod. Een gelovige kan in de evolutietheorie geloven (lees Taede Smades Hanneke!), een verpleegkundige komt tot z’n recht in de ouderenzorg en  GGZ-competenties zijn daarbij een bijzonder belangrijk onderdeel. Hanneke stond altijd garant voor de belichting van het menselijke aspect in de zorg. De Ars (kunst) in de GeriatriCare. Ze kon daarin getriggerd worden: zeg daarom nooit dat de ouderenzorg ‘saai’ is wanneer u zich in haar gehoorsafstand bevindt. Ze eet u op. Maar altijd beleefd, gedistingeerd en met goed gekozen woorden.

Dat ze bekend en geliefd was onder haar collega’s en (ex-)studenten moge duidelijk zijn. De ouderen onder hen kwamen in grote getale opdagen:

Niet alleen drukbezocht door ouderen overigens, docenten, bestuur, studenten en natuurlijk manlief waren aanwezig.:

Maar ik kan me ook niet onttrekken aan een bepaald paradoxaal gevoel. Al die energie die ze heeft gestoken in de ouderenzorg kent een oorzaak in het problematische aspect ervan: de ouderenzorg staat op veel vlakken voor een vrij onzekere toekomst, waarin het woord ‘tekort’ en verdere invulling gaat krijgen. Ik heb haar eigenlijk nooit durven vragen of ze nu eigenlijk vertrouwen heeft in die toekomst. Wat nu als Hanneke in een verpleeghuis terechtkomt, of thuiszorg nodig gaat hebben? God verhoede het, maar stel dat? Wél kunnen we met zekerheid zeggen dat ze niet meer had kunnen doen om er voor te zorgen dat de (toekomstige) ouderen de zorg krijgen die ze nodig hebben!

Hanneke, bedankt voor de afgelopen jaren. Je zult vast wel eens met je handen in het haar hebben gezeten, want ik ben niet de model-student die de opleiding altijd van een leien dakje ziet verlopen. Altijd was er je woord van aanmoediging, je zoektocht naar de nuance, maar ook de gedeelde vreugde over goed geslaagde zaken. Je opvolgers zullen er een flinke dobber aan krijgen je te ‘vervangen’. Voor zover dat niet onmogelijk is.

Hora est.  Godspeed!

Getagged , , ,

6 thoughts on “Hora est. Godspeed, Hanneke!

  1. Annemiek schreef:

    Wat een mooie ode aan je docent die zo’n invloed op je gehad heeft!

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Ik hoop dat ze er ook zo over denkt, Annemiek :)

    • Hanneke te Winkel schreef:

      Wat een mooi verhaal en dito beelden, Bram. Dank je wel!
      Van studenten als jij groeit een docent. Bij muziektherapie (Artez) ga ik trouwens nog vrolijk door met doceren over o.a. ouderenzorg. En ja hoor, ik heb hoop voor de toekomst. Hanneke

  3. Bram Hengeveld schreef:

    Jahaaa! Hanneke in da house, met hoop voor de toekomst! Bedankt voor je reactie, erg leuk!

    • Fons Nijkrake schreef:

      Hanneke, Bram, mooi betoog, oprecht en doet goed aan dat we in het onderwijs meer met de inhoud bezig zouden moeten zijn. Fons

      • Bram Hengeveld schreef:

        Hallo Fons, leuk dat je reageert. (Je bent nu de derde docent die een reactie op m’n weblog heeft geplaatst)

        Als je eens wat kwijt wilt over die inhoud van het onderwijs: een artikel is snel geplaatst en wordt door een toenemend aantal personen gelezen!

Geef een reactie

