Geef uw stem voor de invoering van Actieve DonorRegistratie (ADR)

Het tekort aan donoren in Nederland eist nog steeds levens. Vorig jaar waren er dat 150 volgens NIGZ-donorvoorlichting. En dat kan flink teruggedrongen worden door, heel voordehand liggend, meer donoren te werven. Schrijver dezes is daar wellicht wat stoïcijns i:, als ik dood ben, ben ik dood en wat er daarna aan mogelijk bruikbaar materiaal in rook op gaat vind ik jammer. Ach, misschien is het wel dat ik vroeger leerde dat je potten pindakaas écht leeg moet maken voor je ze weggooit, maar ik vind donorregistratie een bijzonder normale zaak. Registratie lag daarom voor de hand. 
In Nederland moet je daar echter moeite voor doen. Je moet je registreren als je donor wilt worden.  Maar er zijn echter nog een dikke 7 miljoen mensen van wie niet bekend is of ze al dan niet donor willen zijn, ondanks de aandacht en de Emmy Award die ‘de Grote Donorshow’ van BNN kreeg.

Een andere mogelijkheid, zoals die in België wordt toegepast, is dat er standaard vanuit wordt gegaan dat je donor bent. (volgens mij noemt men dat officieel ‘tacit consent’: wie zwijgt, stemt toe) Als je dan geen zin hebt om donor te zijn, geef je dat aan en wordt je registratie doorgehaald. Men noemt dit systeem ‘Actieve Donor Registratie’, oftewel ADR.

De stichting 2 miljoen handtekeningen heeft daarom een petitie opgezet om (verrassing) 2 miljoen handtekeningen in te zamelen en zo het draagvlak aan te tonen voor het invoeren van een ADR systeem in Nederland. Tekenen dus! De teller staat momenteel bijna op 30.000, dus er is nog een lange weg te gaan…

Tot die tijd blijft het echter van groot belang om even dat Burger Service Nummer op te duikelen en de registratiegegevens op donorregister.nl in te voeren. Normaalste zaak van de wereld wat mij betreft, in afwachting van het ADR-systeem.

Getagged , , , , , ,

Geef een reactie

