Influenza in week 43.

influenzavirusDrie keer influenza op rij. ‘k Zal toch eens een andere muze moeten kiezen. Dit wordt te gek.

Anyway: voor de volledigheid, maar wel een beetje laat, de cijfers van de influenzameters voor week 43 van 2009. De CMR peilstations registreerder 73 gemelde IAZ (Influenza-Achtige Ziektebeelden) per 100.000 inwoners . Plaatje van NIVEL, met een vleugje photoshop:

influenza in week 43 volgens CMR peilstations

De door NIVEL-peilstationhuisartsen geregistreerde nieuwe influenza-achtige ziektebeelden (IAZ) per 100.000 inwoners per week. Bron: nivel.nl/griep

Behoefte aan een groter plaatje? Zo ziet de situatie er voor Europa uit. Volgens de WHO. En zo ziet het er volgens Google Flutrends uit in Bulgarije, de VS, Mexico en Россия. (statistieken op basis van zoekopdrachten naar griep) Voorlopig hebben we in Nederland dus een milde epidemie. Dat is om meerdere redenen mooi. En het geeft tijd om die twee shotjes Focetria te halen. Ondertussen heb ik het verder wel een beetje gehad met de vaccinatie’discussie’. Daarvoor verwijs ik u naar Cryptocheilus, waar men onvermoeibaar het hameren op de hoax blijft volhouden. Ook op nursing een duidelijke uiting van de hand van Aliëtte Jonkers.

Getagged , , , , ,

5 thoughts on “Influenza in week 43.

  1. Annemiek schreef:

    Ik wordt moe van de negatieve reacties, en heb ook geen zin meer om te reageren.
    Ik had op mijn werk verteld over de meest extreme anti-vaccin propaganda, de computerchips in de griepspuiten. Ze lagen krom. Iemand kwam op het idee dat dit op de film “Idiocraty” leek. Elke keer als ik nu die commentaren zie op nursing.nl moet ik nu aan die film denken :)
    Als het eens niet zo triest was konden we hard met die onzin lachen.

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Volgens mij is antivaccin propaganda nogal regio-specifiek, qua inhoud en qua incidentie/prevalentie. In België schijnt de discussie veel minder te spelen. Toch frappant, gezien de kleine taalbarriere met in ieder geval het Vlaamse deel van België.
    Ineens wordt dat creationisme veel aantrekkelijker, alhoewel de vaccin’discussie’ in Amerika ook niet gering zal zijn schat ik.
    Bedoel je trouwens Idiocracy? Die staat in de queue (met afstand het meest vreemde Engelse woord dat ik ken btw).
    Met de aantrekkende griepepidemie staat men binnenkort trouwens in de rij voor een prik, wat ik je brom.

  3. Annemiek schreef:

    Ja inderdaad, Idiocracy, had het verkeerd gespeld. Ik geloof niet dat het een officieel Engels woord is :)
    Ik hoor hier weinig vaccindiscussie in mijn directe omgeving. Het is meer een informatieuitwisseling waar de spuiten te halen zijn. Ik heb nog maar heel erg weinig anti-vaccin mensen gehoord.
    Als verpleegkundigen screenen we ook mensen bij ontslag uit het ziekenhuis; als ze in aanmerking komen voor de (seisoen) griep of pneumococcal spuit kunnen we die geven zonder doktersorder. Ik heb er afgelopen maand al heel wat uitgedeeld. Op 1 na wilde elke patient een griepspuit van degenen die er nog geen gehad had (verrassend veel hadden er al eentje gehad).

  4. Bram Hengeveld schreef:

    Onder risicogroepen wordt er in Nederland ook flink gevaccineerd. Ik vraag me af of het aanbieden van vaccins in de ziekenhuizen hier héél erg veel zoden aan de dijk gaat zetten, maar het zou kunnen. Maar buiten de risicogroepen om geloven heel veel mensen bijv. dat je influenza kan krijgen van het vaccin.

  5. […] | Tags: Diana, influenza epidemie 09/10, Nieuwe Influenza, pseudowetenschap, Zorgkrant Zoals ik eerder meldde: het geëmmer rond Focetria, het vaccin tegen de Nieuwe Influenza A/H1N1 komt me enigszins de keel […]

Geef een reactie

