GAAZ 1

De eerste twee dagen stagelopen op de GAAZ (Geriatrische Afdeling Algemeen Ziekenhuis) zitten erop. Miljaar! Wat een stroom informatie komt er over je heen. Doe maar even een labje, CRP, L, Hb, ureum, Na/K, MMSE, SNAQ, Braden, alpha relief, urine productie accepteren, +AB, NRic-, ff de controles doen, waar staan de medicijnen, hoe zijn de dossiers ingedeeld, hoe werkt het computersysteem, wie is m’n begeleider, waar haal ik een uniform, hoe ga ik mijn beroepsproducten toespitsen op de praktijk, DOS, psychose, depressie, sepsis, longca, consolidaties, tau-eiwit tijdens de koffie, parkinson, ff controles doen, Dynamed, visite (al dan niet groot), hetero-anamnese, AT, arteriële gassen, oxycontin, bladderscannen, etc, etc, etc.  Gekkenhuis!

“’t Was grol en groei
                           en slomig bloei
in lure, slore stirren.
Het was sat stomig in mijn krol,
daar stunk een kwalm van schit en brol
en sloomden glome knirren.”
(Maarten Toonder)

De manier van werken is zo anders dan ik gewend was. Alles is veel gestructureerder, maar toch ook veel losser. Voor het eerst zie ik Gordon’s FGP’s in de praktijk naar voren komen. Voor het eerst maak je direct mee dat er tot ‘abstinerend beleid’ word overgegaan. De gang van zaken op de afdeling lijkt als vanzelf te ontstaan, al is dat natuurlijk een zinsbegoocheling van jewelste.

Dit worden twintig zeer leerzame weken, dat staat vast. Maar ook weken waarin ik goed aan de bak zal moeten. Ik heb er zin in!

Getagged ,

2 thoughts on “GAAZ 1

  1. Annemiek schreef:

    Dan komt er veel op je af! Inderdaad veel te leren, maar veel dingen zullen snel al heel bekend worden.
    Eh, een paar van die afkortingen ken ik niet. Denk dat ik ook weer veel zou moeten leren.

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Die afkortingen zijn ook niet (allemaal) algemeen geldend. Vandaag had ik het er nog even over met een collega: ze vertelde me dat op de ene afdeling ‘NPO’ staat voor ‘NeuroPsychologisch Onderzoek’ en op een andere afdeling voor ‘Niets Per Os’.
    (het CBO ten spijt: http://www.cbo.nl/product/richtlijnen/folder20021023121843/verpl_verslag_1999.pdf )

Geef een reactie

