Oké, dat was dat. Op naar de volgende.

Gisteren (late dienst, nu nog later) heb ik m’n laatste dienst gedraaid bij de instelling waar ik zo’n anderhalf jaar stage heb gelopen en de afgelopen tijd full-time gewerkt als verzorgende IG. Vreemd idee nu ik erover nadenk; het is ineens af. Veel mensen leren kennen, veel geleerd, gelachen, gewassen, gerapporteerd, met de trein gereisd, verbonden, gespoten, aangesloten, gelopen, in de lift gestaan, geleegd en geveegd. Extramurale zorg rules.

Maar ik ben ook enigszins opgelucht. Ik geef grif toe dat ik het werk soms flink moeilijk vond. Extramurale zorg is een plek voor mensen met ervaring. Terugvallen op collega’s is véél minder het geval en de materialen die voorhanden zijn, zijn soms wat ‘schaars’. Hygiëne kent soms een andere dimensie en de huisartsenpraktijk wordt in het weekend voor 80% belast met niet-dringende zaken. Een samengestelde casus:

Hallo mevrouw. Ik kom ok effen kiek’n hoe at met oe geet, de zuster had mien op e-beld. Kan’k ok effen goan zitt’n? Tiedj’n e-léen haw a’s kennis e-maakt, we-j ut nog?  Hoe geet ’t noe? Betj’n sloerig in ’n rakkert? Joa, t weer was al neet better, doar hei-j geliek an.

Oké, eens even kijken: een apotheek aan medicatie en multimorbide dus. Flink bejaard. Is er nog een plek die niet geopereerd is? Lijkt steeds in slaap te vallen, wel adequaat aanwezig wanneer wakker, maakt grapjes, praat voor normale doen verstaanbaar, wel met iets dikke tong. Niet benauwd, ademt normaal. Jaren geleden CVA gehad. Schijnt wel eens vaker zoiets te hebben. Kleine pupillen. Normale reactie. DMII, geen wondzorg. Voelt niet warm aan, heeft normale kleur in het gezicht, bekend met tremoren, maar niet duidelijk aanwezig, zweet niet, geen pijn, geen dorst, geen honger, beetje speekselvloed, ‘naar gevoel’, hartslag iets rap, maar strak als klokje, geen blijk van spierzwakte. What to do? Ohw ja, vanwege die bel van zoëven loop ik nog maar 15 minuten achter. Poets ik wel weg. Heb ik alles gecheckt?

Geen huisartsenpost bellen. Zit nu goed. Wacht nog maar even met drinken, aangezien u misschien in slaap valt tijdens het drinken. Over tien minuten weer checken. Daarna langere intervallen.  Twee uur later prima in orde, einde van de avond probleemloos doorgemaakt. Overdracht door andere team. Eindstreep, uitklokken. Tjoow en bedankt!

Ik heb een verdomd mooie tijd gehad, dank aan een ieder die daar aan mee heeft gewerkt! 1 september begint de volgende uitdaging, er is nog zoveel te leren. Which I like. Maar dat wordt denk ik op veel vlakken van voren af aan beginnen. Ziekenhuis, here I come? Ik ben benieuwd!

Getagged , ,

4 thoughts on “Oké, dat was dat. Op naar de volgende.

  1. Annemiek schreef:

    Toch wel fijn dat je een leuke stage gehad hebt. Op naar het volgende. En ja, dat gevoel van van voren af aan beginnen heb ik ook vaak gehad. Er is ook zoveel te leren.

  2. cryptocheilus schreef:

    Over leren gesproken. Sloerig in ‘n rakkert?

    Stel, ik krijg er nog eens zo eentje die wel van een ‘kot gebed en nen lange metworst’ houdt, is er dan nog iets speciaals waar ik op moet letten?

Geef een reactie

