Verplicht vaccineren tegen ‘Nieuwe Influenza H1N1’ en het ‘Syndroom van Röver-Visser’

influenzavirusDe ‘hamlaprochel’ blijft de wereld in toenemende mate bezig houden. De teller op de website van de WHO staat op een dikke 130.000, met meer dan 800 doden, al zijn deze cijfers een onderschatting; landen hoeven immers geen specifieke gevallen meer te melden. In België is de eerste dode te betreuren: een jonge vrouw overleed aan de gevolgen van een dubbele longontsteking die ze opliep nadat ze in het ziekenhuis was opgenomen vanwege een H1N1 infectie. Nederland heeft 364 bevestigde infecties, met – gode zij dank – nog geen sterfgevallen.

V&VN roept om verplichte vaccinatie van zorgverlenend personeel. Ab Osterhaus is het daarmee wel mee eens: ‘niet gevaccineerde verpleegkundigen horen niet aan het bed‘, aldus een welluidende quote op pagina 2 van de Metro van 29 juli. De verpleegkundigen in het algemeen lijken het er wat minder mee eens te zijn. Volgens een poll op nursing.nl laat 25% de injecties liever aan zich voorbij gaan, een iets kleiner percentage twijfelt nog en ongeveer de helft laat zich volgens de voornemens vaccineren. Nu lijkt het me dat, in tegenstelling tot wat veel media daarvan denken, de poll op nursing.nl niet erg representatief is. Leuk voor de heb, maar we hebben er verder weinig aan. Waarom kranten dan dergelijke cijfers gaan quoten is me ook onduidelijk (net zoals Cryptocheilus zich daarover verwondert).

Helaas is het me ondertussen ook nog steeds niet duidelijk waar ik me kan aanmelden als ‘proefkonijn’ voor het nieuwe vaccin. Ik wil dat prikje nl. het liefst zo snel mogelijk. Ja natuurlijk, de crancks van de NVKP, Desiree Röver en vele anderen waarschuwen ons voor de wereldwijde massamoord die is opgezet onder de noemer ‘H1N1 vaccinatie’, maar die ken ik ongeveer de geloofwaardigheid toe van de verhalen van Grimm, Perrault en La Fontaine op de boekenplank naast me. Volslagen onzin dus. En ook nog eens hoogst irritant. Wie denkt dat volk dat ze zijn?

In ieder geval is het een interessante ethische kwestie aan het worden; hoe zorgen we voor een succesvolle vaccinatiecampagne onder verpleegkundigen? Is verplichte vaccinatie de te bewandelen weg? En; wat zijn dan de consequenties die tegenover weigering komen te staan? Niet mogen werken? Ik ben bang dat we het kind dan met het badwater weggooien; vaccinatie is m.i. een belangrijke factor in waarborgen van de continuïteit van zorg. Stel dat de 25% van de nursing.nl poll inderdaad thuis kan gaan zitten, dan is er sprake van een enorm gat in de bezetting. En wie gaat dat betalen of belangrijker: aanvullen? De blikken gevaccineerde zelfstandige- en uitzendverpleegkundigen zijn een keer leeg. Niettemin vind ik dat de vaccinatie verplicht mag worden gesteld; laat het maar eens afgelopen zijn met de onzin!

Persoonlijk zie ik niet in waarom je je niet zou laten vaccineren. Forcetria, het middel dat is ontwikkeld tegen een H5N1 influenzavirusstam, is goedgekeurd door de EMEA en is aangepast aan het huidige pandemische virus. Tuurlijk; omdat het nog getest moet worden kan men eenvoudigweg niet zeggen dat er geen risico’s zullen zijn. Maar de verwachting daaromtrent is duidelijk; angst voor bijwerkingen is ongegrond als enige reden tegen vaccinatie. Dat is hooguit een teken van ‘ik heb de klok horen luiden, maar weet de klepel niet te vinden’. Bij deze doop ik dit om tot het ‘Syndroom van Röver-Visser‘. Symptomen: grootheidswaan, paranoia en het doen van pseudowetenschappelijke en van de realiteit losgerukte uitingen. (als daar nu eens een vaccin tegen was…)

In mijn utopie meldt het Nederlandse zorgverlenend personeel zich en masse aan voor de onderzoeksrondes; hoe eerder hoe beter. De werkelijkheid zal zich ergens tussen het Syndroom van Röver-Visser en mijn utopie bevinden .

Weinig gerelateerd aan de kwestie, maar ik heb ondertussen weer een goede reden om vegetarisme te promoten. Het is niet aan tofu te danken dat we met dergelijke pandemiëen komen te zitten. Bedankt, vleeseters der aarde.

Getagged , ,

4 thoughts on “Verplicht vaccineren tegen ‘Nieuwe Influenza H1N1’ en het ‘Syndroom van Röver-Visser’

  1. wilmamazone schreef:

    http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article2828576.ece

    Mexicaanse griepgevallen in Nederland boven 500

    Het aantal gevallen van Mexicaanse griep in Nederland blijft hand over hand toenemen. Inmiddels hebben 517 mensen het virus opgelopen. Dinsdag stond de teller nog op 364. Ook het aantal besmettingen in Nederland neemt toe: 126 mensen liepen het virus in eigen land op, drie dagen geleden waren dit er nog 93. Dat heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vrijdag bekendgemaakt.

    • Bram Hengeveld schreef:

      Bedankt voor de update wilmamazone! De cijfers in deze blogpost komen van de website van het RIVM, die schijnbaar net geüpdate is nadat ik m’n blogpostje heb geschreven. (laatste update van de website staat ook op vandaag)

  2. Annemiek schreef:

    Ik denk niet dat het antwoord is om verplicht te vaccineren, maar wel om verpleegkundigen eens beter te onderwijzen wat het allemaal betekend. Als ik de reacties zie in Nursing, zie ik veel onwetendheid. Aannemend dat dit verpleegkundigen zijn die reagere. Gezond eten en natuurlijke immuniteit zal niet genoeg zijn.

    • Bram Hengeveld schreef:

      Daar zit een grote kern van waarheid in, maar het is niet evident dat het voldoende is.

      Onderwijs is naar mijn idee een belangrijk onderdeel van het geheel. Vreemd genoeg is het in Nederland mbt de hep. B vaccinatie allemaal nauwelijks een probleem.

Geef een reactie

