Wetenschappelijk onderwijs in het gedrang

Ik introduceer dhr Slob. Arie Slob. Meneer Slob wil leerlingen pseudowetenschap gaan voorschotelen en het presenteren als aan wetenschap gelijkende materie. Nu is dit op het eerste gezicht geen probleem. Ik wil ook wel eens dingen die eigenlijk nergens op slaan. Maar meneer Slob is politicus. Fractieleider. En die hebben her en der wat meer in de pap te brokkelen dan ik.

Meneer Slob moet echter zelf even terug de schoolbanken in, voor hij er uitspraken over gaat doen. Creationisme is geen wetenschap en kan dus niet gelijk gesteld worden aan een wetenschappelijke theorie. En hoort dus als zodanig helemáál niet thuis in het (basis)onderwijs. Net zoals het ei van Brahma. Het is al moeilijk genoeg om gaandeweg een beetje zicht te krijgen op wat al die wetenschap nu inhoudt! (zie ook vorige blogpost) Ruis in de boodschap gaat nergens goed voor zijn. De discussie dient eigenlijk niet eens gevoerd te worden. Aan de andere kant: de minister van OCW zal zich waarschijnlijk een stuip lachen. Waarom slaat dhr Slob doelloos op zo’n hol vat? In Amerika zijn hier al meerdere rechtszaken over uitgevochten. Zonder daarover uit te wijden adviseer ik dhr Slob om niet hetzelfde te proberen. Verspilde moeite.

Geloof wat u wilt meneer Slob – dat is uw volste recht – maar maak er geen sprookje van.

Getagged ,

2 thoughts on “Wetenschappelijk onderwijs in het gedrang

  1. Annemiek schreef:

    In Nederland zal het nog wel loslopen lijkt me.
    Mijn zoon vertelde me een keer dat er kinderen in zijn klas zaten die bijna huilden toen ze het over evolutietheorie hadden. Die hadden van huis uit het creationisme mee gekregen.

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik ben alleen wel bang dat de confessionele stem in de maatschappij in Nederland wel duidelijk begint te worden. Oké, ik ben wellicht een wat rabiate atheïst, maar het is ontstellend te noemen dat mensen dergelijke voorstellen doen.

    Persoonlijk zou het me overigens niet verbazen dat het een publiciteitsstunt is. Het kan een bijzonder sterk punt voor de Christen Unie (de partij waarbinnen de hoofdpersoon uit het artikel een prominente positie bekleedt) zijn om zich daarover uit te laten: de praktische uitwerking zal inderdaad (op korte termijn?) nul zijn. De huidige minister van onderwijs is een wetenschapper die zijn carriere rond de kernbegrippen van de evolutietheorie heeft opgebouwd. Creationisme komt ook meer en meer in het nieuws in Nederland. Mensen die met een serieus gezicht beweren dat de aarde 6000 jaar oud is krijgen zendtijd in programma’s met een hoog aanzien.
    Het creationisme komt steeds prominenter naar voren in Nederland; TV programma, massaversturingen van folders, de afgelopen jaren twee politici die er een punt van maken (één van het CDA en nu dan van de CU) , iets waar ik problemen mee heb; dergelijke sentimenten zijn gewoon niet rationeel te bestrijden. ‘Don’t mistake denialism for debate’
    Ook is de euthanasiediscussie op last van de ChristenUnie stilgelegd tot het einde van de regeringsperiode en hebben we onlangs nog een uitspatting gehad rondom homorechten, bijvoorbeeld ambtenaren die weigeren homohuwelijken te sluiten, of een politica die stelt dat het rechtmatig is om ‘praktiserend’ homoseksuelen te weren uit een politieke partij. Om het creationisme kan ik me niet (meer) zo gigantisch druk maken, afgezien van de invloed van pseudowetenschap op de maatschappij, maar dergelijke zaken maken me laaiend.

    Wel denk ik dat het optreden van dhr Slob een perfect paradepaardje voor personen is in de maatschappij die de pseudowetenschap van het creationisme als ‘wetenschappelijk’ of ‘absoluut waar’ bekijken. Het is een kernwaarde in hun visie op het leven, wat duidelijk wordt uit het feit dat de kinderen uit de klas van je zoon beginnen te huilen. Ik kan uit ervaring vertellen dat de paradigma verschuiving die meekomt met het inzicht uit de evolutietheorie immens is. Het kán alle ‘zekerheid’ uit je bestaan slaan, als je de strekking van de theorie volgt en daarvoor hoef je niet eens gelovig te zijn!

Geef een reactie

