Welcome to Youtube Skillslab

Iets waarvan ik me al langer afvraag waarom het niet meer gebeurt: mensen die verpleegtechnische handeling opnemen op video om te dienen als voorbeeld voor studenten en verpleegkundigen. Smijt het filmpje op YouTube en de hele wereld wordt er beter van. (oké, oké, zorgen voor wereldvrede staat niet in de beroepscode, maar toch…) De techniek is voor iedere student binnen handbereik, men kan direct reageren en feedback geven en ook erg leuk: men kan verschillen herkennen tussen werkwijzen van verschillende scholen, ziekenhuizen en zelfs landen. Via het weblog NurseReview.org kreeg ik een e-mail over een YouTube video over het verzorgen van een tracheostoma, wat me op het idee bracht om eens te kijken wat er nog meer aan verpleegkundigs op YouTube te vinden is.

Allereerst dus het filmpje over het verzorgen van een tracheostoma door YouTube gebruiker ‘Hawknurse‘, die over zichzelf schrijft:

I hold a masters of science degree in nursing and am a Clinical Nurse Specialist with a focus on health promotion and education. I am ANCC certified as a medical-surgical nurse. I have worked on surgical and medical units and in the emergency department. Currently I teach nursing at a community college in Delaware. I absolutely love my career as a nurse and nursing educator. Nursing is a great field!

I am in a few of the videos and I scripted , videotaped, and edited them. The nurse you see in many of the videos and the two nurses on the advanced physical assessment are some of my fellow nursing instructors.

Maar ook meer basale vaardigheden, zoals het opmaken van een bezet bed komen aan bod:

Klik hier voor meer filmpjes van HawkNurse.

Een andere gebruiker genaamd Jennifer (sterilefield op YouTube) deelt eveneens haar kennis en vaardigheden.Ik moet zeggen dat qua videoproductie Jennifer nog punten laat liggen: even een storyboard maken Jennifer en gebruik toch een statief! Op verpleegkundig vlak lijkt ze echter wel ‘in orde’:

I am a master’s prepared nurse who currently works at the University of Wisconsin Oshkosh College of Nursing as instructional academic staff. I have taught there since 2002. I also practice as a staff nurse in the ICU. I have been a nurse since 1996.

hier een video over het katheteriseren van een man:

en eentje over het aantrekken van steriele handschoenen:

Klik hier voor meer filmpjes van Jennifer (aka sterilefield).

Op Nederlands gebied is het wat minder dik bezaaid met (duidelijke) filmpjes. Wel grappig is het volgende filmpje over omgaan met agressie. Let wel, het is van Belgische makelij, dus wat lastig verstaanbaar.  Origine van het filmpje:

Practicum ‘omgaan met agressie’ in kader sociale vaardigheden bachelor opleiding verpleegkunde.
Campus Jette, Erasmushogeschool Brussel

Van het NovaCollege krijgen we een lesje reanimatie:

En dat is het wel zo’n beetje. Beetje mager dus allemaal, nog geen gebruiksaanwijzing van een pospoeler te vinden…

Wanneer gaan Nederlandse opleidingsinstituten hier op inspringen? Er zijn betaalde alternatieven, dat weet ik, maar waarom het studentenleven niet iets goedkoper maken en tegelijkertijd samenwerking, competenties en vaardigheden bevorderen? Sla de handen ineen en maak online beschikbare instructievideo’s. (laat het daarbij overigens niet alleen bij ‘technische handelingen’ zoals injecties en infusen, maar bijv. ook gespreksvaardigheden) Daag studenten uit om hun vaardigheden aan te wenden om in een (door docenten) gecontroleerde omgeving video-opnames te maken. Schakel hulp in van laatstejaars studenten ‘Fotonica’ (een film- en fotografieopleiding die ik heel even gevolgd heb) en creëer gratis beschikbare hoogkwalitatieve materialen. Plasterk zou trots op ons zijn!

Advertisements
Getagged , , , , , , ,

7 thoughts on “Welcome to Youtube Skillslab

  1. Annemiek schreef:

    Ik weet dat ze op de school waar wij veel studenten van krijgen veel videos gebruiken. Of het eigen gemaakte opnames zijn weet ik niet. Ik heb eens gezocht op “nusing instruction video” en vond er een boel, zoals deze bijvoorbeeld; http://www.campusrn.com/campusrn/educational_videos

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Wat een fantastische link Annemiek! (btw: een aantal van de video’s op de site zijn van ‘sterilefield’, die ook in de blogpost naar voren komt)
    Het was me inderdaad opgevallen dat er in het Engels bijzonder veel goed educatief materiaal beschikbaar is (bijv. een enorme verzameling lectures op Academic Earth, van o.a Yale University, waarvan ik zo af en toe een ‘aflevering’ kijk over de dood: http://academicearth.org/courses/death )

    Waar het me om gaat, en dat probeer ik in de laatste alinea aan te geven: waar blijft Nederland? Verpleegkunde is een welhaast nationalistische opleiding, gezien de bijna volledige afwezigheid van Engels (les)materiaal. Zonder mijn collega studenten te willen afvallen, ben ik ook bang dat Engels materiaal snel te moeilijk wordt. Het enorme aanbod dat er is, kent dus een enorme barriere.

    Ook denk ik dat het problematisch kan zijn om studenten al te veel ‘vrijheid’ te geven in deze: een goede instructievideo is, afgezien van de educatieve methoden, niet zo 1,2,3 in elkaar gezet. (vandaar de oproep om relevante opleidingen in te schakelen)

    Er is wel een aanbod in Nederland (bijv. door Bohn-Stafleu), maar daar moet voor betaald worden. Mijn bewering blijft dat dit beter kan, meer studentenparticipatie en samenwerking kan betekenen en uiteindelijk beter onderwijs geeft, niet in de laatste plaats doordat er beter wordt aangesloten op de ‘leefwereld’ van de studenten (YouTube, Google & Hyves) i.p.v. te blijven hangen in de ‘systeemwereld’ van het ‘gangbare’ onderwijs. Het een kan het ander niet vervangen, maar toenadering zou geen verkeerd punt zijn denk ik…

    • Annemiek schreef:

      Het kan inderdaad een goed studentenproject zijn om eens zo’n video in elkaar te zetten. Het is niet eens zo moeilijk. Als ik zie wat collega’s voor een presentatie gedaan hadden, ze hadden er zelfs een of andere award voor gewonnen van de school.
      Misschien moeten leraren studenten eens stimuleren om wat Engelse artikelen te lezen, maar er is inderdaad zo veel meer te vinden in het Engels dat ze oa in hun werkstukken kunnen gebruiken. Het is wel moeilijk met het middelbare school Engels, maar al doende leer je toch. Met je alleen beperken tot het Nederlands vindt je niet zo gek veel.

  3. Bram Hengeveld schreef:

    Wat betreft de toepassing van video in de lessen lijkt de toekomst wat rooskleuriger. Binnen Saxion Hogescholen is er in toenemende mate interesse voor dat soort zaken, maar de serieuze inbedding in de praktijk duurt nog wel even denk ik.

    Ook positief is dat er in het eerste of tweede jaar van de opleiding nu ook wat Engels materiaal moet worden gelezen, voor een literatuurverslag. Heel structureel is het nog niet, maar een verbetering is het zeker.

  4. corine kooyman schreef:

    ze draagt ringen…..

  5. strik@liv.nl schreef:

    skillslabonline.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: