Plussen en minnen

Een bewogen week, met enkele hoogte- en dieptepunten.

Eerst het goede nieuws dan maar:

Melissa Rees, collega HBO-V student en lid van het VGG Project heeft een baan! Ze is aangenomen voor een traineeship in het Wilde Westen van ons land. Melissa van HARTE! En: doe Plasterk de groeten als je ‘em nog eens tegenkomt.

Ikzelf heb ook een (bij)baan weten te bemachtigen: Bram gaat de verstandelijk gehandicapten zorg in! Volledig groen, maar met veel zin begin ik in mei. Na flink doorgezaagd te zijn tijdens een sollicitatiegesprek en het opgeven van een referentie kreeg ik van de week een e-mail met het verlossende woord!  Ohw ja, ik wordt dus een VGG met een VOG, want die moet ik ook aanleveren. Behoorlijk strenge toelating, en terecht. Ik heb er zin!

Het laatste goede nieuws: de voorbereidingen voor mijn stage van volgend schooljaar (Bram gaat eindelijk het ziekenhuis in!) zijn ook opgestart! Weer een stapje in het volgen van mijn uitgestippelde persoonlijke leerweg, waar ik erg blij mee ben.

Dan rest nog een stukje slecht nieuws: Het RIVM heeft de kracht van internet onderschat tijdens de HPV-vaccinatiecampagne. De opkomst is bedroevend en men wijdt een deel van die uitslag aan verschillende websites die indianenverhalen over de HPV vaccinaties hebben verspreid. Ik heb zelf eens een kijkje genomen op de Hyve van Vaccinatie Baarmoederhalskanker HPV. Een drukbezochte Hyve die duidelijk scheefgetrokken en ronduit foute en onwetenschappelijke informatie presenteert als ‘feiten’. De Hyve laat echter ook zien hoe vrij jonge kinderen omgaan met internet. Zeer persoonlijke berichten van jonge meisjes die door de de bomen van verschillende verhalen het bos niet meer zien en zich op die manier kwetsbaar opstellen voor de beheerders en slecht onderwezen volwassenen van de website. Ik zal niet verder in detail treden, maar ik vind de manier van informatie verstrekken walgelijk. Niettemin dient de medische wetenschap zich hier van de te vergewissen: op internet is het onzinaanbod werkelijk enorm en jonge mensen hebben niet de competenties om kaf van koren te scheiden. En dat is koren op de molen van de druk hyvende prikgoeroe’s van de NVKP, die altijd in zijn voor een stukje pseudowetenschappelijke ONZIN op het gebied van vaccinaties. Yuck.

Zo, en nu ga ik bloeddruk meten tijdens een gezondheidsonderzoek van bewoners van de wijk Roombeek in Enschede. Fijne dag!

Getagged , , , , , ,

4 thoughts on “Plussen en minnen

  1. Annemiek schreef:

    Gefeliciteerd met je baantje!
    Triest dat er mensen zijn die de verkeerde info gaan geven, het is vaak ook onwetendheid. Wat zouden de gevolgen zijn, meer vrouwen met baarmoederhalskanker die voorkomen hadden kunnen worden?
    De link naar de hyve website werkt niet; je krijgt Plasterk.

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Bedankt Annemiek, ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Wat betreft die foute info en link: breek me de bek niet open (daar hebben we Cryptocheilus en dokter Lutser voor) en gefixed, thnx for the tip.

  3. […] in Persoonlijke noot | Tags: Vereniging tegen de Kwakzalverij Wellicht heb je een voorgaand bericht op Ars GeriatriCare gelezen waarin ik uithaalde naar o.a. de HPV vaccin-Hyve. Ik heb me eens verder […]

  4. Janny schreef:

    Wees welkom op http://internathpvvaccin.hyves.nl/

    Het is niet de hyves waar Bram het over heeft, maar een andere.

    Sta eens open voor de ervaringen van mensen, je hoeft niet hetzelfde te denken, maar lees eens zonder te oordelen.

    Lees de artikelen eens van mensen die naar oplossingen zoeken voor problemen die de Wetenschappers niet op kunnen lossen.

    Hou dan in gedachte dat zij dagelijks bezig zijn met problemen waar meisjes en hun ouders mee geconfronteerd worden. Ze zoeken een antwoord op de dingen die gebeuren.

    En is ervaring niet de beste leermeester?? Een negatieve ook, maar die moet wel gezien willen worden, ook als het niet uitkomt.

    Wees welkom op mijn hyves, aan een oordeel hebben we niets, aan mensen die mee willen denken wel.

    Janny

Geef een reactie

