Zorg 2.0 Event; heeft u een linkje? (deel 1)

Zojuist ben ik aanwezig geweest bij het Zorg 2.0 Event, waar ik een gratis toegangskaart voor heb weten te bemachtigen (help de arme student de winter door!). Ten eerste: PUIK GEREGELD. Alles was dik voor elkaar en er was zelfs een vegetarisch hapje tijdens de borrel! Interessante sprekers (waarover later iets eer), leuke nevenactiviteiten (ook daarover iets meer) en een enthousiaste groep bezoekers vanuit alle geledingen. Nou ja, bijna alle, er waren geen bestuurders aanwezig. Maar verder smaken te kust en te keur: verpleegkundigen, studenten, librarians, artsen, managers, you name it. Ik denk dat het een groep van in totaal zo’n 100 mannen en vrouwen zal zijn geweest. Het grappige van dit congres was echter dat ik een aantal mensen al ‘kende’. Niet dat ik ze ooit in levende lijve had ontmoet, maar via blogs en twitter. ‘Social Networking’ dus. Nu vraag ik me af hoe je a-sociaal kun ‘networken’, maar dat terzijde. Het geheel werd met een vlotte babbel bij elkaar gepraat door de journalist Piet Hein Peeters.

In aanloop naar het congres heb ik, zoals ik eerder blogde, gepoogd om ook tijdens het congres gebruik te maken van web2.0 functionaliteit, door tijdens de lezingen enkele twitterberichten te versturen. Leuk voor de buitenwereld, en wellicht handig om later als notities te gebruiken voor een verslag. Hiervoor had ik een kleine ‘gadget’ van een goede vriend geleend; een miniPC’tje ter grote van een (enigszins flinke) mobiele telefoon. Erg cool ding, ik hoop dat ‘ie vergeet dat ik ‘em heb geleend, maar dan kan ik dat natuurlijk beter niet via m’n blog vertellen. Nou ja, eerlijk duurt het langst. Helaas vond ik dit (nog) geen succes; ik heb niet genoeg kunnen oefenen met m’n miniPC, waardoor het typen te lang duurde. Ook was zo af en toe de draadloze verbinding foetsie; heb je net op die kleine toetjes (of m.b.v. handschriftherkenning) een leuk bericht getypt; foetsie. Terug naar het papier dus voor dit congres, maar met enige oefening moeten we het kind kunnen behouden en het badwater lozen denk ik. Tussen de lezingen en workshops door heb ik wel getracht enige ‘tweets’ te schrijven, maar ook dit was niet helemaal je-van-het. Maar dit deed weinig af aan de inhoud van de lezingen zelf, waarover nu meer. In volgorde van verschijning: 

Maarten Lens-FitzGerald |Internetentrepeneur die kanker kreeg, blogger | http://www.linkedin.com/in/lensfitzgerald
www.maartensjourney.com

“Perspectief vanuit de patiënt”
Maarten kreeg kanker. Bam. Maar Maarten liet het hoofd niet hangen. Via zijn blog ‘Maartens journey’ (to share, to inform and maybe to help a little) en Twitter blogt, tweet en vodcast hij z’n hebben en houden de wereld in. Zijn verhaal is het verhaal van een verschrikkelijke ziekte, die iets dragelijker werd dankzij web2.0. Veel steun, informatie en lolligheden vloeiden uit z’n toetsenbord en foto- en videocamera. Via internet regelde hij internationaal advies van artsen. Via internet verstuurde hij opnamen van muizen in het restaurant van zijn ziekenhuis en liet hij en public z’n hoofd kaalscheren voor de behandeling hem ‘het haar op z’n kussen zou laten vinden’. Maarten lijkt niet iemand van de afwachtende houding te zijn. Zo nam hij ook een arts op tijdens een gesprek (zonder dat deze het wist!). Maarten zocht grenzen op. Grenzen die overigens, zo bleek na commentaar van één van de toehoorders op de lezing van Maarten, nu gesteld zijn door de KNMG: er mag geen behandelingsinformatie door artsen worden verstrekt, zonder dat deze de ‘patiënt’ in kwestie hebben gezien. Maarten is een duidelijk voorbeeld van ‘de mondige cliënt’, een term waarvan ik me afvraag of deze nog wel echt courant is. ‘Health 2.0’ gaat over verschuivende mens-arts relaties. Van lijdend voorwerp naar leidend onderwerp. ‘Collaborative Care’; arts en patiënt verkeren daarbij in een veel meer gelijkwaardige positie, waarbij de arts (of verpleegkundige!) een veel meer begeleidende functie heeft, dan in de van oudsher meer gangbare ‘the doctor knows best’ benadering.

Marcel Heldoorn | NPCF | Hij gaat in op de rol van de patiënt vanuit het perspectief van de patientenbelangen-organisatie. http://www.linkedin.com/in/marcelheldoorn

“Perspectief vanuit de patiënt”
Marcel Heldoorn is druk doende met de rol die web2.0 binnen de wereld van patiënten en patiëntenorganisaties aan het spelen is. Dat is volgens hem ook beslist een rol die we niet moeten uitvlakken: internet speelt in toenemende mate een belangrijke rol bij de gezondheid van Nederlanders. Onderzoek van TNS NIPO in 2008 bleek dat 7 van de 10 patiënten Google gebruikt om informatie te zoeken over gezondheidsgerelateerde onderwerpen. Ander onderzoek wees uit dat voor het maken van zorgkeuzes mensen in 56% van de gevallen bij vrienden consulteerden, in 52% van de gevallen internet gebruikten. De rest ging direct bij de arts te rade, maar het laat zich raden dat dit relatief weinig mensen zijn. (aangezien er meer honderd procenten zijn) Artsen waarschuwden voor ‘dr. Google’, maar dat is vechten tegen de bierkaai. (niettemin wil ik absoluut niet de indruk wekken dat Google dé zoekmachine is om gezondheidsinformatie op te zoeken!) Met de komst van web 2.0 is er ook voor de patiëntenorganisaties het nodige veranderd. Monopolies worden doorbroken. Zorginstellingen hebben niet meer het monopolie op informatie (wat heet) en patiëntenorganisaties hebben geen monopolie meer op netwerken. De patiënt krijgt als onderdeel van een dynamisch netwerk steeds meer informatie en contacten en raken beter georganiseerd; ‘I am in control’. Nu wil dit niet zeggen dat de zorg een kwestie wordt van ‘u vraagt wij draaien’, maar medebepaling en empowerment van mensen is hun zorgvraag (en zorgantwoord) is in toenemende mate van belang. En dat gebeurt in een zeer transparante omgeving, waar ziel en zaligheid (van zorgverleners) bloot kunnen komen te liggen. Zorg 2.0 is niet te stoppen. Niettemin dienen we ook rekening te houden met mensen die niet de toegang hebben tot dergelijke netwerken!  

Marco Derksen | Oprichter Upstream, Marketingfacts, Foodlog, blogger en adviseur Acutezorg.nl | Web 2.0 ontwikkelingen en de analogie met verschillende andere markten
http://www.linkedin.com/in/mderksen
www.marketingfacts.nl & www.upstream.nl

“Alles behalve Zorg 2.0”
Marco Derksen was een beetje de vreemde eend in de bijt, aangezien hij niet zozeer een connectie heeft met de zorg. Maar over web 2.0 kan je ‘em weinig wijsmaken. In tegenstelling tot de gangbare gedachte dat de zorg doorgaans achterloopt op technologische ontwikkelingen beweert Marco in zijn lezing dat de zorg dit in het geval van web 2.0 niet doet. Ik kreeg een beetje de indruk dat eigenlijk iedereen dat wel doet. Interessante casus die hij ter sprake bracht op dit gebied: de ‘Kryptonite case’ van een aantal jaar geleden. (vergeef me dat ik de precieze datum niet heb opgeschreven, maar het is een aantal jaar geleden) Kryptonite maakt (fiets)sloten, maar iemand komt erachter dat deze met een balpen zijn open te maken. Het bericht bereikt Kryptonite ook, maar die schenken er geen aandacht aan. Dom, dom, dom, maar koren op de molen van YouTube, want de video die wordt gemaakt van het ‘kraken’ van het slot krijgt in de dagen op bekendmaking van het euvel een enorm aantal hits. Wat volgt is duidelijk als we ‘kryptonite’ op google intypen: Jaren na het debacle staan de YouTube filmpjes nog steeds zéér hoog in  de zoekresultaten. Flinke schade aan het imago en voorgoed verpeste google hits. Marco geeft een interessante analyse van de ontwikkeling van web 2.0, waarbij duidelijk wordt dat het ‘gedrag’ van mensen centraal staat, niet de technologie. Die verandert immers zo snel dat het moeilijk bijbenen is. Mensen zijn in toenemende mate online, hebben de mogelijkheid om zeer gemakkelijk informatie op internet te zetten en om deze te delen met hun netwerk. Het is zelfs zoveel dat ‘information overload’ dreigt; mensen moet goed informatie kunnen filteren om optimaal gebruik te maken van web 2.0. (ter illustratie: op WordPress worden per dag zo’n 175.000 nieuwe blogposts gepubliceerd) Voor bedrijven (en dus zorginstellingen) is het belangrijk om er naar te leren luisteren, om mensen te faciliteren (Amazon.com is hier een voorbeeld van: groot geworden door gebruikers het werk te laten doen en te schrijven over hun ervaringen met producten) en om te participeren in deze ontwikkelingen. Facilitatie en participatie moeten gericht zijn op het creëren van transparantie, hetgeen vertrouwen wekt bij de consument (zorgvrager). Frequente lezers van het thuiszorg-blog van Lex Tabak zullen bekend zijn met deze term als gebruikt in de contreien van de (thuis)zorg!

Zo, nu ben ik wel even uitgezwamd over dit toffe congres. Binnenkort deel 2.

Getagged , , , , , , ,

8 thoughts on “Zorg 2.0 Event; heeft u een linkje? (deel 1)

  1. Hans Mestrum schreef:

    Interessante posting! Te meer omdat ik er in de ochtend niet bij was. In de middag heb ik een workshop gegeven. Voor de liefhebbers staan de slides en de podcast online op mijn blog.
    Ik ga mijn links niet spammen ;-) Liefhebbers vinden het wel.

    • Bram Hengeveld schreef:

      Hallo Hans, bedankt voor de reactie! Ik spam die links wel in deel 2 (of 3?) van het verslag! Leuk dat ik via de slides en podcasts nog een impressie van je lezing kan krijgen, ga het zeker bekijken en meenemen naar school (Saxion), waar het web 2.0/digitale leermiddelen-gebeuren in toenemende mate aandacht lijkt te krijgen.

  2. michlr schreef:

    Bedankt voor dit heldere verslag! En zo heb ik ook een nieuwe verpleegkundige blog ontdekt.

  3. lucien engelen schreef:

    Harm, was erg leuk je er bij te hebben. dank voor deel 1 van je verslag ik zal er naar linken in blogpost vandaag over ons event. Presentaties en foto’s en paar interviews komen gaandeweg online.

    • Bram Hengeveld schreef:

      @ Lucien Engelen: Haha, dat ‘Harm’ blijft er wel inzitten he ;). Ik ben zeer geinspireerd door het Event. Ik hoop deze week de rest van het verslag te schrijven, wilde geen ellenlange post schrijven. vr. gr. Bram
      P.s. wat betreft het aantal hits vanaf Saxion t.b.v. de gratis kaartjes; ik heb dit doorgespeeld naar m’n opleiding, binnenkort wordt daar ook een dag voor digitale hulpmiddelen voor docenten georganiseerd, waarvoor ik ben uitgenodigd door een van m’n docenten. Daar kan ik het hopelijk ook ter sprake brengen! Heb je wat meer specifieke informatie over het aantal hits en de tijdstippen? (als het niet teveel moeite is)

  4. […] weer een deel.  Hier leest u deel 1. Deel 3 komt er binnenkort […]

  5. […] GeriatriCare over het Zorg 2.0 Event, dat afgelopen dinsdag in Nijmegen gehouden werd. Hier leest u deel 1 en hier deel […]

Geef een reactie

