Wat is web 2.0? En wat kunnen studenten en docenten ermee?

De afgelopen dagen heb ik de laatste hand gelegd aan een verslag over web 2.0, dat onderdeel is van een beroepsproduct (opdrachten die we als verpleegkunde studenten voor onszelf dienen te maken) met een iets bredere scope. Natuurlijk kan ik deze informatie niet voor mezelf houden en deel ik het graag via m’n blog; als het doel van het verslag behaald is/wordt, is het een bron van informatie voor mensen die nieuw zijn in de wereld van web 2.0. Ik heb gemerkt dat het concept web 2.0 onder studenten, docenten en mensen in de praktijk van de (verpleegkundige) zorg vrijwel onbekend is (met uitzondering van een aantal uitstekend webloggende verpleegkundigen). Op het internet en in de wetenschappelijke publicaties is er veel informatie voorhanden, maar deze is veelal in het Engels, een taal die lang niet iedereen machtig genoeg is.

Velen maken gebruik van web 2.0 (Hyves!), maar weinigen kennen de ins en outs en met name de praktische toepassing er van. Ik denk echter dat, wanneer goed toegepast, web 2.0 zeer veel potentie biedt voor een betere leeromgeving van studenten. De eerste schreden op dit vlak zijn gezet binnen de opleiding verpleegkunde aan Saxion Hogescholen, maar men staat nog niet te springen…

Veel leesplezier! Laat een berichtje achter als je er wat aan gehad hebt, maar vooral ook als je fouten bent tegengekomen, of het in z’n algemeenheid gewoon brandhout vond.  Je kan het verslag downloaden als PDF-bestand. [945Kb]

Getagged

2 thoughts on “Wat is web 2.0? En wat kunnen studenten en docenten ermee?

  1. Dorine Koopman zegt:

    Hoi Bram.

    Wat een mooi uitgebreid stuk over de toepassingsmogelijkheden van Web 2.0 in het onderwijs! Ik ben als docent bij AGZ Saxion nauw betrokken bij de toepassing van ICT in het onderwijs en ik zal je bevindingen daarin zeker meenemen.

Geef een reactie

