Podcasts, pathofysiologie en verpleegkundestudenten

Blogging on Peer Reviewed ResearchDat er binnen opleidend Nederland aandacht is voor web 2.0 toepassingen, moge duidelijk zijn. Maar ook in Belfast, Ierland, is men geinteresseerd in de mogelijkheden die web 2.0 toepassingen bieden, getuige een recente publicatie in ‘Nurse Education in Practice’ getiteld: Podcasts and videostreaming: Useful tools to facilitate learning of pathophysiology in undergraduate nurse education?

Het is een bekend probleem dat pathofysiologie moeilijk gevonden wordt door verpleegkunde studenten, zo verkondigen de auteurs. De standaard manier waarop het onderwerp in de opleiding aan bod komt is het college, waarin de docent de verschillende onderwerpen aan bod laat komen. Deze manier van lesgeven kent echter beperkingen en de onderzoekers wilden weten of het aanbieden van o.a. podcasts met de lezingen positief wordt ontvangen door studenten, hetgeen natuurlijk belangrijk is voor het gebruik ervan.

Methode
Om dit te testen selecteerde men een groep van 125 studenten die een module toegepaste biomedische wetenschap volgden. Deze groep kreeg, in plaats van de standaard hoorcolleges de beschikking over twee college’s die waren opgenomen. De studenten konden de video opnamen bekijken via een online videostream (vergelijkbaar met YouTube). Tevens was er een audiobestand van de colleges te downloaden die studenten op hun MP3 speler konden zetten. (in de tekst wordt er onderscheid wordt gemaakt tussen iPods en MP3 spelers, waarom is me een raadsel) Bij het audiobestand werden ook handouts van de bijbehorende powerpoint presentatie geleverd, zodat de studenten het gehoorde beter kunnen visualiseren. De twee ‘elektronische colleges’  vervingen overigens de twee standaard colleges over het onderwerp voor de pilotgroep. Er wordt niet vermeld of er sprake is van randomisatie bij groepssamenstelling, of welk onderwerp ter sprake is gekomen in de twee gekozen colleges. Na de colleges kregen de studenten een follow up bijeenkomst, zodat problemen konden worden opgehelderd. Data voor het onderzoek werd verkregen middels een enquete die de studenten dienden in te vullen, hetgeen alle 125 studenten overigens braaf deden.

Resultaten
Na analyse van de verkregen data bleken er enkele positieve en enkele negatieve kanten aan het gebruik van de podcasts te zitten. Studenten gaven aan dat het erg prettig is om de audio- en videobestanden herhaaldelijk af te spelen, zodat lastige zaken de ruvue konden passeren en zo beter beklijven. Een andere positief aspect dat de studenten aangaven was het feit dat het mogelijk is om de colleges ‘anytime and anywhere’ te raadplegen en men niet naar de campus hoefde af te reizen om het college te volgen. Een van geënqueteerden gaf aan dat het mogelijk is om tijdens het maken van huiswerk te luisteren naar het college. Ik vraag me af hoe zinvol dat is. Jammergenoeg gaat het onderzoek niet zover om studieresulaten te combineren met de bevindingen van de studenten en het gebruik van de podcasts, hetgeen wellicht enige duidelijkheid zou kunnen verschaffen. Gek genoeg waren er binnen de groep van 125 studenten maar 35 studenten die de podcast ook daadwerkelijk op hun MP3 spelers hadden gezet. De auteurs merken een verschil met eerder Amerikaans onderzoek op, waaruit bleek dat een veel hoger percentage gebruik maakte van de MP3 spelers. De onderzoekers geven aan dat het niet bezitten van een MP3 speler de belangrijkste reden was om geen gebruik van de mogelijkheid te maken. Sommigen wisten ook niet hoe ze het audiobestand op hun MP3 speler konden zetten. Het technische aspect van de online colleges speelden de studenten vaker parten. Zo is een breedband verbinding erg makkelijk; sommige studenten gaven aan dat het eeuwen duurde voordat een bestand gedownload was. Met name voor studenten die in meer agrarische omgevingen woonden en dus verder van de stad was dit een probleem. Het positieve aspect van niet hoeven reizen voor het volgen van college wordt zo een beetje de das om gedaan lijkt me. Een ander probleem was het feit dat men geen vragen kan stellen aan een podcast; wanneer men een onderdeel van de colleges niet goed snapte, was er geen mogelijkheid om vragen te stellen om onduidelijkheden op te helderen.

Conclusie
Al met al waren de studenten redelijk tevreden over de aangeboden materialen, al zijn de auteurs voorzichtig in hun conclusies en geven ze aan dat de beste lesmethode gebruik maakt van beide werelden. Persoonlijk denk ik dat enkele problemen die de studenten ondervonden in Nederland anders uit zouden vallen; de beschikbaarheid van breedbandverbindingen is behoorlijk en ik ben de mening toebedaan dat velen in staat zullen zijn een audiobestand op hun MP3 speler te zetten. De auteurs geven geen verdere specificatie van de pilotgroep, maar ik ben benieuwd naar de leeftijdssamenstelling. Ook het stellen van vragen lijkt me vrij simpel op een web 2.0 manier te realiseren; reacties en vragen via een website, waarop de docent feedback kan geven.

Maar het meest benieuwd ben ik naar de mogelijkheden om vodcasts te gebruiken voor het aanleren van verpleegtechnische vaardigheden. Dit heb ik gedurende mijn eerste schooljaar gedaan a.d.h.v. gezamenlijk praktikumlessen en het bestuderen van zgn. ‘werkachiers’, waarin de verschillende handelingen stap voor stap met foto’s en beschrijvingen worden uitgelegd. Gebruik van videostreams lijkt me erg nuttig als aanvulling.

Mckinney, A. & Page, K. (2009). Podcasts and videostreaming: Useful tools to facilitate learning of pathophysiology in undergraduate nurse education? Nurse Education in Practice. [DOI]

Advertenties
Getagged ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: