Verpleegkundige geschiedenis 2.0

Geschiedenis. Dodelijk saai? Of springlevend?
In ieder geval is het me in de loop der jaren duidelijk geworden dat de geschiedenis van de verpleegkunde maar mondjesmaat in de opleiding naar voren komt en dat het onderwerp nauwelijks leeft onder studenten. Het is wel mooi om te zien dat er een paar vitrinekasten zijn opgesteld op de afdeling op school, met oude instrumenten en andere medisch/verpleegkundig materiaal, maar echt leven? Nee, die indruk heb ik niet.
Ik vraag me persoonlijk af hoezeer een beroep serieus genomen kan worden dat diens eigen historie niet serieus neemt. (niet insinuerende dat dit werkelijk het geval is, maar springlevend is het toch ook zeker niet) Op internet is het onderwerp ook niet heel gek veel voorkomend en de geschiedenis van de Nederlandse verpleegkunde is helemaal een speld in de internet hooiberg. Eén wikipedia pagina. Dat gaat niet werken.

Dit moet anders kunnen en dus heb ik een tijdje geleden het weblog Verpleegkundige Geschiedenis (http://vpkgeschiedenis.wordpress.com) in het leven geroepen. Ik kwam achter een handigheidje van WordPress, waardoor het mogelijk is de datum van de posts aan te passen. Het maakt WordPress nl. niet uit dat we liegen over de leeftijd van een post: 1 januari 1805 wordt zonder problemen geaccepteerd als geldige datum, waardoor een post ook als afkomstig uit dat jaar geregistreerd wordt, wat de mogelijkheid schept om een geschiedkundig archief op te bouwen.

Opzich is een wiki de meest voor de hand liggende optie om een dergelijke site op te bouwen, maar omdat ik de laatste tijd de mogelijkheden van blogs een beetje probeer uit te melken, leek het me leuk om hier eens mee te experimenteren. Mocht een wiki uiteindelijk toch handiger blijken, dan is de informatie alsnog vrij eenvoudig over te zetten, maar ik ga er van uit dat het blogsysteem volstaat. Het is ook niet mijn bedoeling om een site op te zetten met uitputtende hoeveelheden informatie per historische gebeurtenis, maar een ‘portal’, waarin men, na het vinden van een bepaalde gebeurtenis, snel door kan klikken naar verdere informatie, of bronnen krijgt gepresenteerd voor verder onderzoek of informatie.

In de loop der komende jaren moet Verpleegkundige Geschiedenis gevuld gaan worden. Ik hoop dat er verpleegkundigen en studenten zijn die zich geroepen voelen om er aan mee te werken (of er studiepunten mee willen verdienen). Als iedere verpleegkundige en iedere student in Nederland nu eens één gebeurtenis zou beschrijven…

De eerste vijftien gebeurtenissen heb ik ondertussen verwerkt en ik ben nog bezig om het algemene format verder te ontwikkelen, zodat de afzonderlijke gebeurtenissen een herkenbaar uiterlijk krijgen. Tips, historische feiten, verbeteringen, algemeen commentaar en aanmeldingen om deel te nemen aan dit verpleegkundige web 2.0 project zijn natuurlijk van harte welkom!

Getagged

3 thoughts on “Verpleegkundige geschiedenis 2.0

  1. Lex zegt:

    Ontzettend leuk idee Bram en op een originele manier gecategoriseerd. Jouw opzet maakt het zeer overzichtelijk en goed mogelijk om chronologisch eens wat zaken door te nemen. Leuk!

  2. Annemiek zegt:

    Is het de bedoeling dat alleen de officiele gebeurtenissen beschreven worden? Zelf vindt ik het altijd leuk om verpleegkundigen te horen hoe het vroeger was. Zoals een patient die ik had die me vertelde dat ze navy nurse was in de tweede wereldoorlog, en hoe ze zelf de naalden moesten steriliseren. Voor mij brengt zoiets het verleden tot leven.

    • Nee, het is in principe niet de bedoeling dat er ervaringen in de ‘archiefkast’ terechtkomen, die is puur bedoeld voor ‘officiële’ gebeurtenissen. Wel is er ruimte voor het opbouwen van dossiers, waarin dergelijke informatie wél te geven is, net zoals oude uniformen en oude instrumentaria. Maar een leuke toevoeging zou dit wel zijn! Als je mee wilt werken en dergelijke input wil genereren: be my guest! (je kunt dan mede-auteur worden) ik hanteer geen deadlines of quota’s o.i.d… Iedere input, mits deze voldoet aan enkele eisen (zie format), is van harte welkom!

Geef een reactie

