Web 2.0 en studenten?

Hoe kunnen studenten optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die internet tegenwoordig biedt? Er zijn ontzettend veel gratis services die potentieel zeer bruikbaar zijn. Naast natuurlijk blogs over verpleegkunde en aanverwante zaken (zoals je nu leest), zijn er wiki’s, podcasts, twitterberichten, polls, etc.

De afgelopen tijd heb ik voor m’n opleiding ontzettend veel met computers en internet gewerkt, maar, afgezien van dit blog, is er van echt web 2.0 gebruik weinig sprake geweest. In onze projectgroep maakten we veel gebruik van een centraal emailadres, waar we met een aantal personen tegelijk gebruik van konden maken. Door in het onderwerp van iedere e-mail gebruik te maken van een bepaald format om de afzender, geadresseerde en de inhoud aan te geven (FTI: From, To, Inhoud), konden uiteindelijk de emails goed van elkaar gescheiden worden. Met een aantal personen stijgt het aantal e-mailtje namelijk al snel en een van de problemen was het ‘managen’ van alle informatie uit de emails.  Web 2.0 biedt mogelijkheden om dergelijke informatiestromen makkelijker te hanteren dan in afzonderlijke emails. Alle interne communicatie zou bijv. via een wiki of een blog kunnen verlopen. Een enorm voordeel daarbij is dat de ontwikkeling van de informatie zeer makkelijk te zien is (met name bij een wiki) en dat binnen de informatie zeer makkelijk verbanden kunnen worden gelegd door het toevoegen van hyperlinks en tags, iets dat bij email in principe wel kan, maar veel minder gebruiksgemak en mogelijkheden kent. Een andere mogelijkheid, waar ik afgelopen week gebruik van heb gemaakt is een e-survey dienst, (www.esurveyspro.com) voor het bepalen van een onderwerp voor een komende bijeenkomst. In plaats van emails versturen naar een groep van 8 personen, is het mogelijk om één survey te maken (gratis!), die vervolgens bijhoudt hoe er gestemd wordt en dit grafisch weer kan geven:

overzicht van reactie op e-survey. Feminisme en de verpleegkunde wint voorlopig.

afb: overzicht van reactie op e-survey. Feminisme en de verpleegkunde wint voorlopig. Klik op afbeelding voor grote weergave.

Geen emails in je inbox, direct de informatie die je wilt hebben (de keuzes, aantal respondenten) en het werkt snel. (het opzetten van de survey kostte me zo’n vijf minuten.) Nu is dit een vrij simpel voorbeeld (de mogelijkheden van de esurveypro zijn veel groter, ook voor de gratis gebruiker), maar het gemak is er zeker.

Door op een goede manier gebruik te maken van de mogelijkheden van internet én web 2.0 kunnen studenten, docenten en verpleegkundigen hun leerproces mogelijk veel beter stroomlijnen, met hetzelfde gemak internationaal en nationaal samenwerken en bouwen aan een toenemende community intelligence.

Power to the people.

Advertenties
Getagged ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: