Presenteren moet je leren

Praktisch iedere student moet ze wel eens geven: presentaties. Symptomen: trillende stem, veel te snel praten, black-outs. Doffe ellende, tenminste voor heel wat studenten. Vele uren zijn verspild met die rotbeamer die niet goed wil werken, of dia’s die heen en weer schieten buiten de wil van de presentator om. Een goede presentatie echter, is leuk. Leuk om te geven en leuk om naar te kijken. Aangezien ik in de komende weken enkele presentaties wil gaan geven, ben ik eens gaan kijken of er op internet tips te vinden zijn. (wat bijna een retorische vraag is) Mijn zoektocht begon op het blog van dr. Shock, waar ik veel aan heb gehad.

Hieronder zal ik een aantal handige links posten, maar de kern van het verhaal wordt in deze Engelse Slideshare op humoristische wijze zeer pakkend weergegeven. Alleen de titel is al sprekend: Stop death by Powerpoint.

Links over het maken en geven van presentaties:
5 ways to screw up your talk (Getting things done in Academia)
PresentationZen (Shock MD)
PowerPoint Presentations: Tips To Avoid Last Minute Surprises (Digital Inspiration)
PresentationZen (PresentationZen Weblog)
Slide:ology (Slide:ology Website)
Extreme Presentation Method (Extreme Presentation Website)
Presenting to Small Audiences: Turn Off the Projector! (Change This) Lees de PDF!
Rock Your Presentation with the Right Tools and Apps (LifeHacker)
Share presentations online with SlideShare (LifeHacker)

Getagged ,

3 thoughts on “Presenteren moet je leren

  1. Annemiek schreef:

    Daar staan goede tips in. Ik heb het power point maken pas een jaar of wat geleden geleerd. Die “death by power point” vindt ik wel goed en zal ik doorsturen naar mijn klasgenoten :)

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Haha, mooi! Bedankt voor je reacties op m’n blog btw. Ik hoop dat jij en je klasgenoten er wat aan hebben. Ik ga m’n presentaties in ieder geval nog eens nader bekijken…

  3. […] als ze was, zo briljant slecht was haar Powerpoint presentatie: death by powerpoint. Maar goed, don’t judge a book by it’s cover: Muziektherapie werkt. En dat wist dr. […]

Geef een reactie

