Stagelopen op het hospice (3)

Melissa ReesVGG projectlid Melissa vertelt over haar ervaringen op haar nieuwe stageplek. Deel 1 is hier te lezen, deel 2 is hier te lezen.

19 december was mijn laatste stage dag op het hospice. Op deze dag werd ook een soort kerstbrunch georganiseerd voor de cliënten door de collega’s, vrijwilligers en de familie die op dat moment aanwezig waren. De dag begon met de zorg.

De clienten waar goed gestemd en hadden zin in de brunch. Een cliënt had vrij lang geslapen en had net het ontbijt op bij de start van de brunch. Mijn begeleider en ik waren de zorgverleners op dat moment. Enkele uren na de start van de dienst kwamen de eertse collega’s al om de boel op te zetten en te organiseren. Iedereen was vrolijk en er kwam steeds meer een kerstsfeer op de afdeling. Op het moment dat we allemaal waren gaan zitten op onze plekken stond de arts op en deed de gordijnen dicht. De gordijnen op het hospice zijn van een diep rode kleur (kerst rood). Toen de gordijnen dicht waren, was er een intieme sfeer gecreëerd voor de brunch. Het voelde erg speciaal om hierbij aanwezig te zijn. Een client verbaasde ons allemaal door er helemaal opgetut en gekapt bij te komen zitten. Het had een ‘Wauw-effect’ bij ons.
Er werd een start aangegeven en vlak na de start heb ik mijn afscheidscadeau gegeven. Ik ben er uiteindelijk maar vijf weken geweest, maar ik was wel een stagiaire, die ze daar niet erg vaak hebben. Tevens vond ik het zo bijzonder om daar stage te lopen, dat ik het gepast vond om een kleinigheid achter te laten. In een van de boeken van Effectief verplegen vond ik drie hele mooie zinnen die te maken hadden met de verpleegkundigen in een hospice. Hieronder staan ze genoemd.

The nurses at the hospice make you feel that although there may be loads of other people, they are just dealing with you. They pay attention to every single detail. They just generally just seem to care beyond caring really

I think a good nurse in the palliative care is one that always strives to become well educated because the more knowledge they have, the more they can formulate ideas en opinions.

I think a good nurse in het hospice is a nurse who listens more than anything else. She listens with perspective ears and with her mind. She’s not just hearing words, she’s hearing emotions. She’s hearing the things that are not being said.

Ze vonden het een erg bijzonder en mooi cadeau. Gaandeweg de dag kreeg ik allemaal complimenten van iedereen.

Een andere cliënt ging wat eerder terug naar de kamer; het was de client te druk geworden. Hij had erg genoten, maar was nu erg moe.

Het eten was simpel, maar lekker. Het was een mooie afsluiting van mijn stage op het hospice. Een stage waar ik veel gezien en geleerd heb van de terminale zorg en tevens veel geleerd heb over mijzelf. Van de collega’s heb ik nog een leuke cadeaubon gekregen. Heel speciaal vond ik het cadeautje wat ik van een bedlegerige cliënt heb gehad; de client had een mantelzorger gevraagd een doos heerlijke bonbons voor mij te halen.
Van alle clienten heb ik nog persoonlijk afscheid genomen. Hen en de stage op het hospice zal ik nooit vergeten.

Melissa

Geef een reactie

