Lot uit de loterij! Of niet?

Via nursing.nl lezen we: ‘Verpleegkundigen moeten 25.000 euro teruggeven‘.
Een vriendelijke patiënt had nl. een (zo bleek later) winnend staatslot aan de verpleegkundigen geschonken van de afdeling Neurologie van het Medisch Centrum Alkmaar. Vette deontologische pech dus voor de verpleegkundigen, want de beroepscode stelt dat het geld niet aangenomen mag worden (pag. 6):

2.4 De verpleegkundige/verzorgende neemt geen persoonlijke giften en of geschenken aan.

En V&VN lijkt niet van de code te willen wijken. Wat hen siert, zo lijkt me. Mijn eerste reactie was evenwel: gut, wat flauw. Het ‘beleid’ (of de gewoonte) aangaande beloning van verzorgenden/verpleegkundigen heeft binnen de verschillende takken van de zorgsport nogal wat verschillende spelregels, zo is mijn indruk. Goed, de stelregel is dat niemand iets aanneemt, maar hoe vaak wordt die regel niet her en der geschonden met een reep chocolade, een snoepje of een kop koffie? Als de V&VN streng wil zijn, kan ik dat ook.
Als de regels helemaal rechtlijnig worden gevolgd, lijkt me dat het geld toekomt aan de vrijgevige patiënt (die ze overigens wel een miljoen had gegund). In ieder geval leverde een kleine overdenking een ander standpunt op dan mijn eerste reactie: Het kan in geen geval zijn dat de verpleegkundigen het geld alleen zouden opstrijken: verpleegkundigen zijn net zo goed afhankelijk van de andere zorgverleners en werknemers om hen heen op de afdeling, als vice versa. Wanneer een verpleegkundige goed werk kan afleveren, is dat in die zin dus een prestatie van het hele ziekenhuis. Ergo: het hele ziekenhuis heeft recht op de geldprijs, mochten ze deze houden.

Mijn idee: geef de patiënt het geld, met het advies dat giften aftrekbaar zijn van de belasting. (al geldt dat niet voor giften aan ziekenhuizen, maar goede neurologische doelen genoeg, lijkt me zo)

4 thoughts on “Lot uit de loterij! Of niet?

  1. Lex schreef:

    Ha die Bram,

    allereerst mijn complimenten voor je blog. Ook ik ervaar het dwangbuis gevoel van blogger.com, dus ik kan me goed voorstellen dat je het over deze boeg gooit. Een knappe site naar mijn mening!

    Bovenstaand artikeltje doet inderdaad bij mij ook gevoelens van flauwte naar boven brengen. Het is op iedere afdeling, van iedere instelling waar ik gewerkt heb inmiddels gewoongoed geworden om een zogenaamde ‘pot’ te hebben waar patiënten geld in doneren voor ‘de afdeling’ als zij tevreden zijn over de zorg.
    Meestal is het zo dat de hele afdeling met bijbehorende parafernalia zoals secretaresses, voeding, etc etc daar de voordelen van trekken door een jaarlijks etentje of wat dan ook. De verpleegkundige als individu mag dus inderdaad geen geschenken aannemen in persoonlijke naam, maar het lijkt mij dat dit als vertegenwoordiger van een groep of afdeling wel degelijk kan.
    Omdat het nu opeens over een bedrag van € 25.000 gaat lijkt er een lijn getrokken te worden. Vreemd. Ik heb zelf talloze bedragen aangenomen voor de afdeling, van € 10 tot € 500 en met mij vele collega’s.De willekeur lijkt dus samen te hangen met de hoogte van het bedrag.

    Ik vraag me vooral af wie de discussie omtrent dit bedrag naar boven gebracht heeft. Collega’s onderling, de patiënt zelf of de leiding van de afdeling?
    Helaas mag de patient het geld niet belastingvrij schenken. De instelling moet daar een ANBI (algemeen nut beogende instelling) erkenning voor hebben en een ziekenhuis heeft daar naar mijn weten geen recht op.
    Nee hoor, gewoon gezellig met de hele club een dagje Efteling organiseren. Op kosten van de patiënt.

  2. Bram Hengeveld schreef:

    Lex, bedankt voor je commentaar. Het ANBI is nieuw voor me, dus daarin ging ik tekort door de bocht. Blijft natuurlijk het feit dat er vast wel organisaties zijn met ANBI codes op het gebied van de neurologie, die onderzoek stimuleren o.i.d.

    Wat betreft de ‘extra’ vergoedingen zat ik dus wel aardig goed met mijn vermoeden… Wat betreft de lijn waar je het over hebt: inderdaad. Mensen zijn nu eenmaal vrij slecht in staat om buiten hun normale kader te denken. Dergelijke getallen vallen bijna direct in de categorie ‘superlatief’. (vergelijkbaar met het de rechtspraak rondom Lucia de B.)

  3. Lex schreef:

    En dan afrondend in deze post;

    http://www.tvvonline.nl/nieuws/id1164-Ziekenhuis_vindt_bestemming_voor_winnend_lot.html

    Teambuilding en vakinhoud. Kan het nog mooier?

  4. […] de Peter R de Vries van de Nederlandse zorgblogs, liet in een reactie op de vorige blogpost over ‘het winnende neurologie lot’ weten dat het allemaal goed is gekomen. Zorgend Nederland zat in spanning: wat zou er gebeuren met […]

Geef een reactie

