LOLscience? Of serieuze zaak? Glijgevaar bij steunkousen, (anti-slip)sokken en blote voeten

Draag die schoen!

Zo af en toe komen er van die grappige zaken voorbij on the interwebz. Zo ook: ‘Are non-slip socks really ‘non-slip’? an analysis of slip resistance’ door Chari et al. (2009) Het onderzoek kent enkele beperkingen, zoals het niet overeenkomen van de doelgroep (ouderen) en de onderzoeksgroep (geen ouderen), maar lijkt me relevant. In ieder geval zie ik het vestigen van aandacht op schoeisel van patiënten en cliënten als positief. Het onderzoek: men neme o.a. een gladde ondergrond, verschillende typen sokken, steunkousen, blote voeten en enkele glijbereiden. Conclusie:

It is evident that bare feet provide better slip resistance than non-slip socks and therefore might represent a safer foot condition. This study did not explore whether traction provided by bare feet was comparable to ‘optimal’ footwear such as shoes. However, previous studies have associated barefoot mobilisation with increased falls. Therefore, it is suggested that all patients continue to be encouraged to mobilise in appropriate, well-fitting shoes whilst in hospital. Limitations of this study in relation to the testing method, participant group and sample size are discussed.

Blote voeten zijn dus mogelijk veiliger dan anti-slipsokken. En schoenen waarschijnlijk veiliger dan blote voeten. Het lijkt een inkoppertje om uiteindelijk te stellen dat patiënten zouden moeten worden aangemoedigd om in goed schoeisel (schoenen dus) te mobiliseren, maar ik zou de geriatrische patiënten op slecht passende pantoffels niet de kost willen geven.

Ga naar de referentie in mijn citeulike bibliotheekChari, S., Haines, T., Varghese, P. & Economidis, A. (2009). Are non-slip socks really ‘non-slip’? an analysis of slip resistance. BMC Geriatrics, 9:39+. [DOI] [PDF]

Tags:, ,

7 responses to “LOLscience? Of serieuze zaak? Glijgevaar bij steunkousen, (anti-slip)sokken en blote voeten”

  1. Annemiek says :

    Hm, ligt misschien ook aan de vloeren. Veel patienten komen per ambulance in het ziekenhuis terecht, en hebben geen schoenen of pantoffels bij zich. Niemand loopt er bij mij op zijn eigen sokken, ze krijgen anti-slip sokken, want onze vloeren zijn spiegelglad. En blote voeten, bleh, je moet even niet denken wat er allemaal op die vloer leeft.

  2. Bram Hengeveld says :

    Veel patienten komen per ambulance in het ziekenhuis terecht, en hebben geen schoenen of pantoffels bij zich.

    Iets waar wat aan gedaan zou kunnen worden!

  3. Annemiek says :

    Jazeker. De schoenen worden later wel door familie gebracht. Ik zal al heel blij zijn als de mensen eraan hun medicatielijst of medicijnen mee te brengen. Dan mogen die schoenen nog wel even wachten.

  4. Bram Hengeveld says :

    Is natuurlijk ook afhankelijk van de toestand van de patiënt: een verwarde/dementerende/anderszins cognitief beperkte patiënt die wél goed mobiel is heeft (bij opname) heel wat harder behoefte aan goed schoeisel dan iemand die bedlegerig wordt binnen gebracht.

    Ik vraag me af wat op dat moment belangrijker is voor de verwarde patiënt zelf: veilig kunnen ‘dwalen’ over de afdeling, of het direct bij zich hebben van de medicatielijst. (daarmee wil ik het belang van de med. lijst natuurlijk niet bagatelliseren) In de toekomst zie ik die medicatielijsten ook veel meer via elektronische systemen worden overgedragen. Waar ik stage loop is er bijv. een aparte ‘service’ rondom de medicatie van een patiënt, die zorgt dat de communicatie tussen ziekenhuis apotheek en persoonlijke apotheek van de patiënt op z’n pootjes terecht komt bij ontslag. (ik weet niet of dit standaard is, gezien mijn beperkte ziekenhuis ervaring)

    Schoenen zijn zo ‘basic’; weinig aanzien, maar ze zouden net als de medicatielijst standaard mee moeten worden genomen. Zeker bij geriatrische patiënten.

  5. Bram Hengeveld says :

    Bedankt crypto!
    Waarom je trouwens achter het filter terecht kwam is me een raadsel, voor zover ik weet had ik je al eens goedgekeurd op dit e-mailadres.

  6. cryptocheilus says :

    Tja, dat gebeurt soms wel eens. Heb ik ook last van. Prima filter hoor maar hij doet héél soms raar. Ik moet vooral m’n spamfilter in de gaten houden. Daar komen de laatste tijd nogal eens wat reacties in terecht ;-)

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 322 andere volgers

